El programa cultural Les Europes Menudes, creat pel projecte teatral europeu Escena Erasmus de la Universitat de València i l’Àrea de Cultura de la Diputació de València, arriba aquesta setmana a Ontinyent i Fontanars dels Alforins, a la Vall d’Albaida.

A Ontinyent, la darrera producció d’aquesta companyia europea, El circ de la frontera es podrà vore demà dijous 30 de juny a les 19 h en el Teatre Echegaray. L’entrada és lliure amb invitació, que es pot arreplegar en la consergeria de l’aulari nou del campus d’Ontinyent, en el Carrer Echegaray, 3.

En aquest municipi, l’espectacle s’emmarca dins de la programació cultural de l’Ajuntament i com a fi de curs del programa Universitat i Societat de la seu local universitària a través del Vicerectorat de Participació i Projecció Territorial de la Universitat de València.

La presència a Ontinyent d’Escena Erasmus està precedida per un gran èxit d’acolliment i públic, que l’any passat ja omplí el Teatre Echegaray amb la representació d’Europa, cabaret del desencant.

L’espectacle El circ de la frontera es representarà a Fontanars de l’Alforins el 2 de juliol a les 22:30 h en la Casa de la Cultura amb entrada debades fins a completar aforament. L’Ajuntament del municipi ha organitzat un programa d’actes durant tot el dia, en els quals el diàleg intercultural serà el denominador comú de la jornada. Al matí s’ha organitzat una visita cultural guiada a la població, en la qual els actors d’Escena Erasmus i tots els visitants que vullguen sumar-se podran fer una acció de promoció del poble a través de les xarxes socials. A continuació, la companyia europea ha preparat jocs infantils en la piscina municipal. Ja a la vesprada, en la mateixa piscina, els actors han organitzat una trobada de jóvens per a parlar d’Europa.

L’alcalde de Fontanars dels Alfolrins, Julio Biosca, ha assegurat que «que un espectacle amb la qualitat escènica que ofereix Escena Erasmus faça parada en un poble tan xicotet com el nostre és una oportunitat única que no havem volgut desaprofitar». Ha afegit que «el tema triat, amb el qual el poble s’ha mostrat sobradament sensibilitzat, i l’oferta d’activitats durant el dia faran que la convocatòria siga un èxit de participació».

Una reflexió al voltant dels refugiats

La darrera producció d’Escena Erasmus parla del drama dels refugiats en les fronteres d’Europa, però també fa història sobre molts processos de migració forçosa arreu del món. És un muntatge que parteix del llenguatge còmic del circ per a retratar una realitat gens amable.

En l’elaboració d’aquest espectacle han participat set dramaturgs valencians de generacions i estils distints: Manuel Molins, Maribel Bayona, Jacobo Pallarés, Guada Sáez, Mertxe Aguilar, Daniel Tormo i Anna Marí. Aquesta última, a més, és la diretora d’escena. El muntatge està protagonitzat per dotze actors i actrius d’Espanya, Alemanya, Bèlgica, Grècia, Estònia, el Regne Unit, Itàlia i Xile.