L’Associació Cívica Valenciana (ACV) Tirant lo Blanc celebrà dissabte a la nit a l’Octubre Centre de Cultura Contemporània la XX Nit del Tirant, una nit d’homenatge als vint-i-cinc anys de trajectòria de l’associació i els cinc des de la creació de la Fundació Nexe. En l’acte, es reconegué el director del MuVIM, Rafa Company, amb el premi Joan Baptista Basset per la seua trajectòria compromesa amb la cultura i el valencianisme.

La vicepresidenta de la Diputació Maria Josep Amigó participà en aquest esdeveniment per a commemorar el naixement d’aquestes organitzacions i celebrar la faena valencianista que desenvolupen en la vida associativa. Amigó felicità l’ACV Tirant el Blanc per «fer tant pel valencianisme i creure fermament en el país».

L’acte va comptar amb la intervenció del president, Gonçal Grau, i el secretari general, Amadeu Mezquida, de l’ACV Tirant lo Blanc i la Fundació Nexe. També es reconegué el director del MuVIM, Rafael Company, amb el premi Joan Baptista Basset a l’acció valencianista de base; i el Bloc Nacionalista Valencià amb el premi Francesc de Vinatea a la trajectòria cívica valencianista, el qual va arreplegar la seua secretària general, Àgueda Micó. Els assistents a la festa del valencianisme també disfrutaren d’un espectacle del mag Aparisi, de música de la mà del grup Novembre Elèctric i d’un sopar.

L’ACV Tirant lo Blanc

L’objectiu d’aquesta associació és promoure, afavorir i difondre l’ús del valencià. L’ACV Tirant lo Blanc es defineix com un coŀlectiu de ciutadans que se senten responsables de la societat i comparteixen inquietuds similars i una voluntat d’actuar «per a transformar la societat valenciana per a construir un futur millor basat en la recuperació del patrimoni, l’aprofundiment de la democràcia i l’autogovern i un futur de progrés social, econòmic i cultural. Es pot ser valencià sense xovinisme ni autoodi, sense complexos, ni de superioritat ni d’inferioritat, perquè coneixem la història del nostre poble i som conscients del llegat cultural, lingüístic, literari, institucional i tradicional que ens ha deixat, la riquesa i la varietat excepcionals del patrimoni dels valencians» —diuen des de l’associació.

Aquesta associació du a terme una àmplia varietat d’activitats, entre les quals destaquen les relacionades amb la formació, la comunicació, la dinamització i la normalització lingüística.

Fundació Nexe

L’Associació Cívica Valenciana Tirant lo Blanc i altres persones a títol individual fundaren la Fundació Nexe, que té com a missió contribuir a la millora i el progrés de la societat valenciana mitjançant la generació, la difusió i el debat d’idees, i promovent la cooperació entre els agents socials en clau valenciana, democràtica, oberta, plural, transformadora i moderna. «Tenim la voluntat d’estendre la consciència nacional valenciana a la majoria de la població del País Valencià per a aconseguir el màxim d’autogovern i cohesió social possibles. Volem aprofundir en el funcionament democràtic de les nostres institucions i potenciar les característiques culturals, lingüístiques, socials i econòmiques pròpies del poble valencià» —diuen des de la Fundació. Aquests objectius es duen a terme a través d’activitats com seminaris, jornades, presentacions de llibres, tertúlies, publicacions i convocatòries de beques i premis, entre moltes altres iniciatives.