El Museu Valencià d’Etnologia, dependent de l’Àrea de Cultura de la Diputació de València, acollirà aquest cap de setmana la primera viquitrobada que se celebra en el territori valencià, una reunió anual d’editors de l’enciclopèdia en línia creada per Jimmy Wales el 15 de gener del 2001, la Wikipedia, que prompte va disposar d’una edició en valencià: la Viquipèdia.

L’Àrea de Cultura coŀlabora amb aquest esdeveniment, que convoca la Fundació Amical Wikimedia des de la tardor del 2007 i preveu la presència de mig centenar de viquipedistes. Durant dos dies, el Museu Valencià d’Etnologia serà seu de conferències, tallers i debats al voltant de l’ús i la generació de continguts en què s’ha convertit aquesta plataforma referent de coneixement global, amb activitats pensades tant per a usuaris avançats com per a novells i curiosos.

Entre els ponents d’aquest original congrés destaca la presència de Pau Giner, l’únic valencià que treballa per a la Fundació Wikimedia com a responsable del programari de traducció. També hi assistirà Ester Bonet amb l’Espai Viquidones, una coŀlaboració de la Universitat Pompeu Fabra orientada a millorar la visibilitat de les dones rellevants en la Viquipèdia.

El viquipedista valencià Francesc Josep Fort farà una xarrada sobre els projectes que ha fet Amical Wikimediaamb museus, biblioteques i centres culturals. Precisament, Fort ha sigut el primer viquipedista resident de tota la Comunitat Valenciana, en un projecte que va començar en la Biblioteca del Museu Valencià d’Etnologia, que actualment s’ha exportat a la resta de museus i centres d’estudis de l’Àrea de Cultura: el Museu Valencià de la Iŀlustració i la Modernitat (MuVIM), el Museu de Prehistòria de València i la Institució Alfons el Magnànim – Centre Valencià d’Estudis i d’Investigació.

Les coŀlaboracions entre associacions de viquipedistes i entitats culturals, conegudes en la Viquipèdia com GLAM (Galleries, Libraries, Archives and Museums) són una realitat a Europa i la resta del món des de fa anys. Contenidors tan prestigiosos com el MOMA de Nova York, el British Museum, el Palau de Versalles o el Museu Picasso de Barcelona han desenvolupat alguns projectes d’aquest tipus. La seua faena consisteix en organitzar el material didàctic que tenen les institucions culturals per a generar articles de qualitat, ja siga relacionant-lo directament amb el museu o amb aspectes més concrets tractats en alguna de les seues exposicions o publicacions.

L’entrada a la viquitrobada és lliure i oberta al públic general, i les jornades tindran dos vessants: una més general dissabte, orientada a la creació cultural, i una més específica diumenge, amb taules redones destinades sobretot a viquipedistes.