La vicepresidenta de la Diputació de València, Maria Josep Amigó, ha presentat hui en Carcaixent el projecte de construcció d’un Centre de Dia iCentre d’Integració i Rehabilitació (CRIS) en aquesta localitat de la comarca de la Ribera Alta. Durant l’acte ha estat acompanyada per l’alcalde del municipi, Paco Salom, i la regidora de Benestar Social, Teresa Oliver.

Maria Josep Amigó ha explicat que amb l’inici del programa d’execució d’aquests dos centres socials «des de la Diputació de València donem resposta a una reivindicació històrica i necessària per a la localitat de Carcaixent i la comarca de la Ribera Alta en el seu conjunt». La construcció del Centre de Dia iCentre d’Integració i Rehabilitació (CRIS) a Carcaixent s’emmarca dintre del pla d’inversions en serveis i infraestructures mitjançant la col·laboració establerta entre la Diputació de València, la Conselleria d’Igualtat i Polítiques Inclusives i els Ajuntaments. Un projecte conjunt en una matèria que «resulta clau en les polítiques del Botànic i de la Diputació», ha reivindicat la vicepresidenta.

Així mateix, Maria Josep Amigó ha advocat per «unir esforços entre administracions». En aquest sentit, ha explicat que la col·laboració entre corporacions es produirà en tres nivells: «El consistori aportarà els terrenys, la Diputació invertirà en la construcció, i la Generalitat dotarà el centre de recursos per fer front a les despeses de funcionament i de personal». Els centres de propera construcció a Carcaixent, però també les actuacions previstes a Llíria, Paterna i Sueca, «constituiran les primeres residències públiques que es construeixen en els últims 20 anys a la Comunitat», ha indicat. «Dues dècades en les quals les prioritats dels nostres governants estaven molt lluny de dotar places d’atenció per a persones amb malalties o discapacitat mental o per a menors».

El projecte per a Carcaixent contempla una inversió inicial de 800.000 euros que aporta la Diputació de València per a la construcció del Centre de Dia iel Centre d’Integració i Rehabilitació (CRIS) a l’actual solar existent del C/ Àgora Grup de Teatre de la localitat. El primer disposarà d’un total de 20 places, mentre que el CRIS podrà albergar a un màxim de 70 persones. La superfície ocupada serà de 800 metres quadrats construïts i, molt probablement, s’optarà per un edifici amb una única planta que albergarà ambdós centres.

Al respecte, l’alcalde de Carcaixent, Paco Salom, ha incidit en que aquest projecte «naix amb una vocació comarcal, pel fet d’atendre a un sector amb necessitats que, de forma malaurada, continua sofrint l’estigma i l’exclusió social», ha apuntat.  «Cal recuperar les persones per a la societat per tractar-se d’una qüestió de dignitat, amb projectes com aquest, capaç de generar justícia social i eficiència, a l’apostar per centres especialitzats de proximitat». Salom ha insistit en que des d’aquest moment «correspon posar en marxa el calendari de treball, mitjançant la signatura d’un conveni de col·laboració entre les tres administracions implicades per a la posterior redacció i licitació del projecte».

En última instància, la regidora de Benestar Social a l’Ajuntament de Carcaixent, Teresa Oliver, ha recordat que es tracta d’un projecte «que venim reivindicant els representants públics i els professionals de la salut mental des de l’any 1991». Oliver ha lamentat «la mancança de recursos intermedis a la Ribera Alta per poder atendre els malalts mentals i els seus familiars». Per això, ha agraït «enormement la implicació de la Diputació de València» a l’hora «d’atendre un servei molt necessari per a la ciutadania», ha conclòs.