L’Institut d’Estudis Comarcals (IDECO) de l’Horta Sud ha llançat el número 9 de la revista Annals amb l’ajuda prestada per la Institució Alfons el Magnànim-Centre Valencià d’Estudis i d’Investigació, dependent de l’Àrea de Cultura de la Diputació de València, la Mancomunitat de Municipis de l’Horta Sud i els consistoris d’Alaquàs i Picanya, a més d’alguns patrocinis privats que finalment s’han sumat al projecte editorial. La publicació, la qual no s’editava des de l’any 2002, està integrada per un total de 12 treballs, en la seua majoria ponències que els investigadors varen presentar al V Congrés d’Història de l’Horta Sud, celebrat al Castell d’Alaquàs durant el 2010 i que encara no havien pogut ser publicades.

Precisament, el castell d’Alaquàs va estar l’escenari escollit per a la presentació en societat del nou número de la revista. En la mateixa, varen intervenir el diputat de Cultura, Xavier Rius; l’alcaldessa d’Alaquàs, Elvira García; el president de la Mancomunitat de l’Horta Sud, Carlos Fernández Bielsa; a més de comptar amb la presència del’alcalde de Picanya, Josep Almenar.

Rius ha recordat que un dels objectius marcats pels actuals gestors de l’Àrea de Cultura i de la Institució Alfons el Magnànim ha estat «recolzar la tasca desenvolupada pels Centres i els Instituts d’Estudis Comarcals», amb la clara intenció «d’atorgar un reconeixement públic a aquesta xarxa de producció cultural, científica i de mobilització social», ha subratllat el diputat.

Per la seua part, Alfred Ramos, president de l’IDECO, ha indicat que «la impossibilitat de fer front a les despeses econòmiques derivades de les tasques de producció, edició i impressió han estat les causes principals en la interrupció de la publicació de la revista Annals al llarg dels darrers tres lustres», motiu pel qualha agraït a la Diputació de València i la resta d’administracions «el seu interès» en recuperar aquest volum.

«Annals constitueix una eina vehicular molt important per tal de donar resposta a la necessitat de difondre i exposar públicament els treballs d’investigació envers el patrimoni social, cultural, natural i històric de la comarca de l’Horta Sud», ha recalcat Ramos.

Entre els articles que inclou el nou número d’Annals, destaquen treballs referits a «L’evolució històrica de la marjal d’Alfafar», «El Mas de la Cova de Manises», «Les hortes de Xirivella i Andarella en època medieval», «El poblament d’època romana en l’Horta Sud», «Les torres islàmiques de l’Horta-Albufera», «El Castell d’Alaquàs», «Els primers palmiters d’Aldaia», els quals formen part del volum. També d’altres  com «L’aplicació de la llei sobre repressió de la maçoneria», «La tradició oral als pobles de l’Horta Sud», «El teatre fa història», «El cançoner de Silla», i «La memòria gràfica de Paiporta».

Alfred Ramos ha posat èmfasi en «l’elevat nivell de la publicació», ja que recull estudis de la pràctica totalitat dels municipis de la comarca. Alhora que també ha avançat que al proper número «esperem completar la publicació de la resta de treballs del V Congrés d’Història de l’Horta Sud», ha assegurat. Uns textos que, en paral·lel, s’estan complementant amb la creació d’una viquipèdia comarcal adreçada a l’Horta Sud. En col·laboració amb Amical Wikimedia ja s’està treballant en la confecció d’algunes biografies de personalitats representatives de la comarca i en la recerca de nous editors per a aquesta popular enciclopèdia online.

Un dels més antics del longeus valencià

L’Institut d’Estudis Comarcals (IDECO) de l’Horta Sud constitueix un dels Instituts i Centres d’Estudis més longeus del territori valencià, a més de ser un dels fundadors de la Federació d’Instituts d’Estudis Comarcals del País Valencià (FIECOV). Aquest organisme reuneix una xarxa d’associacions i instituts i centres d’estudis locals i comarcals d’arreu de la Comunitat que, sota denominacions diverses i amb àmbits d’actuació també diversos, comparteixen una sensibilitat per tots els aspectes patrimonials que mereixen accions de defensa col·lectiva i per cridar l’atenció del món de la ciència fent sentir la veu dels territoris al temps que empenyen en favor d’una mobilització social obrint portes a la divulgació del coneixement i a la reflexió col·lectiva.

La Federació nasqué en l’Assemblea Fundacional que tingué lloc al Monestir del Puig el 20 de febrer del 1999. Actualment es troba en un procés de reorganització adaptant els seus estatuts i obrint canals de comunicació amb diverses instàncies de l’administració pública valenciana i del món acadèmic.