La Diputació de València, a través de l’Àrea de Cultura, destina 5.263.537 euros per ajudar les entitats locals i comarcals i les entitats sense ànim de lucre que promouen activitats de dinamització, suport, foment o difusió de la cultura, la llengua i el patrimoni valencians, com també la formació de becaris.

Entre aquestes associacions, les societats musicals han estat un dels col·lectius que més volum de recursos ha rebut d’aquest programa d’ajudes durant l’exercici 2017. Referent a això, el diputat de Cultura, Xavier Rius, ha emfatitzat que «les societats musicals valencianes constitueixen un dels tresors culturals més preuats de què disposem, no és estrany que orientem un gran esforç econòmic i de gestió per encoratjar i sostenir les seues activitats», ha indicat.

La finalitat d’aquest programa d’ajudes és dinamitzar la cultura en el marc dels museus, les arts escèniques, la música, les arts plàstiques, l’audiovisual, les tradicions valencianes, les activitats didàctico-culturals, la literatura i les manifestacions que la promoguen, així com també l’adquisició i disposició dels recursos necessaris per al desenvolupament de les activitats.

A més d’optimitzar els recursos culturals en el desenvolupament territorial es pretén també donar suport a la gestió cultural municipal i l’autonomia de les programacions culturals municipals per potenciar, gràcies a les seues iniciatives, la producció tant del sector empresarial cultural com del sector associatiu valencià.

La Diputació de València ha publicat les bases reguladores de la concessió de subvencions de la corporació provincial amb destinació a activitats culturals, que especifiquen els destinataris, programes i quantia de les ajudes que es corresponen a cada apartat, i que es poden consultar al Butlletí Oficial de la Província (BOP) del dia 21 d’abril.

Llei General de Subvencions

Cal assenyalar que l’exercici 2017 ha introduït una important novetat a l’establiment de les ajudes i subvencions de la Diputació, com és la protecció de la nova Llei General de Subvencions aprovada per les Corts Generals de l’Estat. La nova norma es va promulgar amb l’objectiu d’establir una major seguretat jurídica i una millor transparència en la concessió de les ajudes. No obstant això, en aquest primer any d’aplicació, l’adequació de les bases reguladores de la Diputació a la Llei General han originat cert endarreriment en la publicació de les convocatòries. Està previst que entre els mesos de setembre i octubre es publiquen les resolucions finals a la concessió de les ajudes.

Suport a entitats sense ànim de lucre i a Administracions locals

Les ajudes es distribueixen en dos grans grups destinats a subvencionar activitats culturals realitzades per entitats sense ànim de lucre i, per entitats locals.

En un primer bloc, per a les entitats sense ànim de lucre, s’ha tornat a llançar la campanya Retrobem la Nostra Música, amb una assignació pressupostària d’1.294.400 euros, a la qual es poden acollir les societats musicals, corals, orquestres de pols i plectre, grups de tabal i dolçaina, grups de dansa i rondalles, orquestres simfòniques i ajuntaments.

Retrobem la Nostra Música, que celebra la seua 38rna edició, és el programa més ambiciós, que arriba a més gent i que més recursos orienta de tota la promoció musical de la Diputació de València, ja que es destina a ell fins a un 65% del pressupost dedicat a aspectes musicals dintre de l’Àrea de Cultura.

Les societats musicals, que concorren a aquestes subvencions, es beneficien de la varietat d’activitats per a les quals poden sol·licitar les ajudes, ja siga per a concerts, ajuda per a les escoles d’educands, o per a l’adquisició de partitures, per al qual es destinen fins a 1.267.400 euros.

Com a novetat, l’Àrea de Cultura de la Diputació ha incorporat les ajudes perquè els guanyadors del Certamen Provincial de Bandes puguen realitzar un concert, preferentment, fora de la demarcació de València, per la qual cosa s’ha habilitat una línia pressupostària de 27.000 euros.

D’altra banda, són tan tradicionals com a necessàries les ajudes per a l’adquisició d’instruments musicals a les bandes de música, de manera que aquest pressupost contempla 700.000 euros per a aquest propòsit.

L’Àrea de Cultura inclou un apartat per al manteniment de beques de pràctiques d’investigació relatives a programes educatius, documentació, promoció i col·laboració cultural.

I, finalment, en el bloc d’ajudes destinades a les associacions sense ànim de lucre, es recullen les subvencions als projectes de música clàssica d’orquestra, cambra i piano, així com les ajudes destinades a associacions que promoguen activitats de suport, foment i difusió de la cultura, llengua i patrimoni valencians, a través de projectes generals culturals o de festivals, mostres o certàmens culturals.

Promoure la cultura als municipis amb menys recursos

El segon apartat d’ajudes que recullen aquestes bases reguladores de l’Àrea de Cultura es dirigeix ​​a municipis amb un cens inferior als 100.000 habitants, a entitats locals menors i als programes intermunicipals.

En primer terme es contemplen les ajudes per a la programació cultural estable dels municipis, amb un pressupost de 2.200.000 euros.

Amb aquestes aportacions de la Diputació s’aconsegueix que els municipis més menuts promoguen i mantinguen present la cultura entre els seus veïns i veïnes, fet que contribueix no només al desenvolupament personal de la ciutadania, sinó també a la dinamització del municipi i de la seua economia local.

Així mateix, es concedeixen subvencions per ajudar a la realització de les festes populars, la projecció d’audiovisuals, a la feina de les col·leccions etnogràfiques de la Xarxa de Museus Etnològics Locals i als jaciments arqueològics de la Ruta dels Ibers.

També, cal destacar les ajudes destinades als projectes culturals desenvolupats en festivals, mostres o certàmens culturals; projectes generals de música clàssica d’orquestra, de cambra i de piano; premis o concursos literaris; i els projectes culturals intermunicipals.

Finalment, Retrobem la Nostra Música s’adreça també als ajuntaments per al manteniment de les escoles d’educands municipals, la realització de concursos de bandes de música i d’actes commemoratius d’una societat musical.