La 42 edició del Certamen de Bandes de la Diputació de València reunirà els propers dies 19 i 20 de maig a 13 societats musicals de les comarques valencianes que competiran a la cita musical que un any més es celebrarà al Palau de la Música. El reconegut concurs, organitzat per l’àrea de Cultura de la corporació provincial sota la marca ‘València és música’, reunirà prop de 600 músics en una cita de dos dies on es decidirà quines són les millors agrupacions musicals de 2018 de cinc seccions diferents. A més, també comptarà amb la participació de dues bandes invitades que oferiran un concert cada dia.

La nova entrega d’aquest encontre musical ha sigut presentat al Palau de la Música pel diputat de Cultura, Xavier Rius; el representant de la Federació de Societats Musicals de la Comunitat Valenciana (FSMCV), Roberto Escobar; el director del Palau de la Música, Vicent Ros; i el cap de l’àrea de Promoció Cultural de la Diputació, Josep Vidal. Aquests han estat acompanyats també per diversos alcaldes i alcaldesses dels municipis participants al certamen, així com pels directors d’algunes de les bandes.

El Certamen de Bandes de la Diputació, amb una trajectòria molt consolidada, constitueix una de les dates més importants del calendari d’esdeveniments de bandes musicals. El concurs està inclòs a la marca paraigües ‘València és música’ que aglutina el programa Etnomusic del Museu Valencià d’Etnologia, els premis Iturbi de piano o les trobades de folklore D’arrel. A més, cal assenyalar que la província de València aglutina ella sola un terç de totes les formacions de banda de les societats musicals espanyoles.

El diputat Xavier Rius ha explicat durant la roda de premsa que “el certamen es plasmarà ara, però l’inici va ser ja fa uns mesos, quan totes les bandes reberen les seues partitures i amb tota la il·lusió han dedicat hores i hores d’esforç per a lluir i guanyar, si és possible, o al menys fer una demostració d’eixe sentiment i eixa realitat que gaudim els valencians i plasmem amb moltes demostracions vinculades a la música”.

“Des de la Diputació —ha afegit el diputat— estem fent un esforç per a que enguany s’amplie la recompensa a les bandes participants. Si ja el Certamen és un referent, jo diria ja que a nivell mundial, des de que arribà el nou equip de govern hem intentat incrementar el reconeixement a eixes bandes que participen pel seu esforç”, ha indicat Rius.

El concurs comptarà amb un jurat especialitzat format per Pablo Sánchez Torrella, Vicente Soler Solano, Juan Gonzalo Gómez Deval, Francisco Signes Castelló i Beatriz Fernández Aucejo, presidit pel diputat Xavier Rius, que s’encarregarà de valorar la qualitat de les interpretacions de les bandes participants. Josep Vidal, per la seua part, actuarà com a secretari i gestor del certamen.

Per la seua banda, el director del Palau de la Música, Vicent Ros, ha afirmat que “acollim este Certamen com una cita molt important per a nosaltres, perquè el Palau està molt vinculat al món de les bandes i oferim una àmplia programació de concerts de bandes de música. És molt d’agrair que l’Ajuntament de València i la Diputació treballem en comú per a reivindicar el nostre patrimoni, la música i, per supost, les bandes de música”.

El Certamen: 13 concerts en cinc categories durant dos dies

El programa de concerts del concurs de bandes està organitzat en cinc seccions en les que es distribuiran els concerts de les 13 societats musicals participants. El certamen començarà dissabte 19 de maig a les 10.30 hores amb les bandes de Quarta secció, formades per un màxim de 40 persones. En aquesta categoria participaran la Unión Musical San Roque de Villargordo del Cabriel, dirigida per José Ignacio Blesa Lull; L’Associació Artístico Musical Sant Blai de Potries, sota la batuta d’Adrián Ronda Sampayo; i la Societat Musical Amics de la Música de Benifaraig, que compta amb la direcció de Jaume Castelló Moragón.

A les 17 hores del dissabte s’iniciaran els cinc concerts de la Tercera secció amb les agrupacions d’un màxim de 50 membres. En aquesta franja participaran L’Associació Cultural Tot per la música d’Ontinyent, dirigida per Jordi Soler i Carbó; el Círculo Instructivo Musical de Xirivella, dirigit per Fernando Rodrigo Serral; La Unió Musical de La Pobla de Farnals, encapçalada pel director Juan José Catalá Borrás; La Societat Musical de Massalfassar sota la direcció de Daniel Olmos Herrero; i la Unión Musical de Higueruelas que estarà dirigida per Josep Domínguez Martín.

El programa del dissabte conclourà amb l’actuació de la Societat Musical La Artística de Bunyol, dirigida per Henrie Adams, la banda invitada fora de concurs.

El diumenge 20 de maig la programació del certamen començarà a les 10.30 hores amb la única participant de Segona Secció, la Sociedad Musical La Paz de Siete Aguas, baix la direcció de Borja Martínez Alegre, que participa com a agrupació musical de fins a 70 membres. A continuació tindran lloc la interpretació de Secció Especial, amb un màxim de 110 membres i el major guardó, a càrrec de La Unión Musical de Godelleta, dirigida per Juan José Navarro Hernández.

A partir de les 17 hores, les bandes de la Secció Primera desenvoluparan els seus concerts en el següent ordre: la Joventut Musical de Faura, dirigida per José Manuel Beltrán Bisbal; La Unió Musical L’Eliana, sota la batuta de José Tomás March; la Societat Musical La Lira Fontiguerense de La Font de la Figuera, dirigida per David Penadés Fasanar.

El punt final del certamen el posarà la banda invitada de aquesta segona jornada, la Banda Musical U.D.P. Llíria-Camp de Túria-Serranos, sota la batuta del director Vicente Puchol Calvo.

Les obres i els premis de la 42 edició del Certamen de Bandes

L’obra d’obligada interpretació per a la Secció Quarta és Innsbruck Bus de Rafael Doménech Pérez. A més d’aquesta, les bandes concursants hauran d’interpretar una peça de lliure elecció i un pasdoble en totes les categories. En finalitzar el concurs d’aquesta secció s’entregaran els premis corresponents a la Secció Quarta.

En la Secció Tercera les bandes hauran d’interpretar l’obra obligada Estampas de Iberia de Francisco Grau Vegara. Els premis d’aquesta secció s’entregaran al finalitzar les actuacions d’aquesta categoria.

En la Secció Segona l’obra obligada és Pumpkins de Juan Gonzalo Gómez Deval i en Secció Especial Lauro de José Alama Gil. El mateix diumenge, a migdia, es farà l’entrega de premis de la secció segona i secció especial.

Les bandes de la Secció Primera interpretaran l’obra obligada A la lluna de València de Miguel Asins Arbó, i en acabar la seua participació i sentir la interpretació encarregada a la banda invitada, es farà entrega del guardó als premiats en aquesta Secció Primera, i es donarà per finalitzada l’edició 42 del Certamen de Bandes de Música de la Diputació de València.

La projecció de les bandes i del “València és música”

A iniciativa de l’àrea de Cultura, en l’edició de 2017 ja es va introduir un premi especial per a les bandes guanyadores de les seccions Especial i Primera, consistent en una ajuda econòmica per a desplaçar els seus músics i poder realitzar un concert fora de l’àmbit provincial.

Actualment s’estan gestionant tres concerts per a dur les bandes guanyadores del Certamen 2017 a concerts fora de la demarcació territorial. Per una part, la Societat Artístico-musical de Picassent realitzarà un concert en la ciutat de Pamplona a finals del mes de juliol. Per altra banda, la Societat Santa Cecília de Requena està ultimant les gestions per a realitzar un concert que tindrà lloc en Sevilla el mes de setembre. I la Unió Musical de Benaguasil actuarà el 30 de juliol en Castello di Pont-Saint-Martin, al nord d’Itàlia. Tots tres concerts són de projecció de la marca “València és música”, i pretenen donar a conèixer fora del nostre territori el potencial de les societats musicals valencianes, com a elements promotors de la cultura pròpia i com estimuladores d’aquells valors socioculturals que vertebren el territori i estableixen lligams socioculturals.

A més, en eixa línia de projecció s’està ultimant un lot de gravacions de les bandes guanyadores del Certamen per a fer un seguit de material audiovisual destinat a televisions, i que ajudarà a millorar la percepció de la música fora de les nostres fronteres.

El Certamen de la Diputació de València és, en resum, una fita obligada per a les societats musicals,  per a poder presentar la seua contribució al desenvolupament musical i a l’enfortiment de l’estructura sociocultural valenciana. Per tot això, la Diputació continua al capdavant del treball amb les bandes, amb una especial atenció i una important dotació de recursos humans i econòmics, com són el Certamen de Bandes i el programa de concerts Retrobem, que ha permés, solament en 2017 realitzar més de 700 concerts en tot l’àmbit d’actuació territorial de la Diputació.