El diputat de Cultura, Xavier Rius; el director del Museu Valencià d’Etnologia, Francesc Tamarit; i el president de l’Associació d’Estudis Fallers, Jesús Peris, han presentat en roda de premsa la nova exposició del Museu d’Etnologia: ‘La República de les Falles 1932-1936’. Aquesta mostra, que s’inaugurarà aquesta vesprada a les 19.30 hores, reflexiona i analitza el creixement que les Falles experimentaren durant la II República, anys d’intensos canvis viscuts al mateix ritme que la resta de la societat, en què les Falles són percebudes com una festa urbana i moderna, com una vivència i una posada en escena de la identitat valenciana.

El diputat de Cultura, Xavier Rius, ha destacat que “la República implica, per a les Falles, la introducció de nombrosos canvis, com ara l’aparició de les comissions falleres, així com del Comité Faller; o la consolidació de la festa en el Cap i Casal i l’extensió per tot el territori valencià”. Rius ha volgut relacionar ‘La República de les Falles’ amb l’exposició ‘La modernitat republicana a València’, que es va exhibir al MuVIM en 2016, perquè ambdues “mostren l’esclat cultural de la ciutat de València en la República”. El diputat de Cultura ha acabat la seua intervenció agraint el seu esforç “als treballadors i treballadores del Museu Valencià d’Etnologia, a l’Associació d’Estudis Fallers i a totes les persones i institucions que han col·laborat en la producció d’aquesta mostra”.

Per la seua banda, Francesc Tamarit, director del Museu Valencià d’Etnologia, ha incidit en el fet que ‘La República de les Falles 1932-1936’ “és una exposició conceptualment important, en la qual han participat nombroses persones i institucions i que mostra els canvis i les transformacions que va viure la festa fallera en la II República, uns canvis que al mateix temps s’estaven vivint en la societat valenciana”. Tamarit ha destacat d’entre les transformacions “la importància que comencen a tindre les dones, no sols en la representació, sinó també en la gestió, ja que és el moment en què comencen a aparéixer les primeres presidentes de falla”.

Per últim, Jesús Peris, president de l’Associació d’Estudis Fallers, ha destacat de les falles republicanes que eren “una festa moderna i poderosament contemporània en la crítica social, en l’estètica i en la interacció amb la resta de factors socials i culturals, a més de ser un element identitari i socialitzador molt potent”. Pel que fa a l’exposició, Peris ha explicat que “és una mostra fonamentalment reflexiva que tracta de fer un estudi del període republicà, centrant-se en l’expansió que va viure la festa, la modernitat que la caracteritzava i el seu factor popular i urbà”.