La Diputació de València s’ha sumat aquest divendres als aturs convocats amb motiu de la celebració del Dia Internacional de la Dona, amb l’objectiu de continuar avançant sense reculades cap al principi d’igualtat entre homes i dones. La corporació provincial aposta fermament per la defensa dels drets, la llibertat i la seguretat de les dones.

La diputada d’Igualtat, Isabel García, ha iniciat la lectura del manifest que demostra una vegada més el compromís de la institució amb el canvi social que impulsa el feminisme. En opinió de la diputada, “les polítiques d’igualtat són l’instrument per a millorar la vida de les dones i de tota la ciutadania, perquè quan avancen les dones, avança la societat i la democràcia”.

García ha recordat la importància de l’últim 8 de març, que va suposar “una fita històrica al nostre país, en el qual les dones, acompanyades de molts homes, van alçar la seua veu contra el masclisme imperant sense possibilitat de tornada arrere”. La responsable d’Igualtat ha insistit en la necessitat de mantindre amb fermesa aquest missatge “en temps d’incertesa política i quan les administracions estan obligades a impulsar aquesta igualtat al costat de la societat i cadascuna i cadascun de nosaltres”.

Les desigualtats

El manifest de la Diputació, en la lectura de la qual ha participat també la vicepresidenta, Mª Josep Amigó, denúncia les desigualtats laborals que pateixen les dones i la necessitat de trencar els sostres de cristall, ja que “el 80% de les rendes menors de 12.000 euros a l’any en aquest país són de dones”, la qual cosa denota que “la pobresa té rostre de dona i que aqueixa és l’arrel de les desigualtats”.

En aquest punt han coincidit els discursos dels sindicats, que han demandat protocols de seguretat i igualtat a les administracions públiques i els polítics responsables de traduir legislativament aquestes reivindicacions. Al mateix temps, les representants sindicals han aprofitat la seua participació en aquest acte central del 8M en la Diputació per a animar a les treballadores de la institució i a totes les dones a “mantindre la lluita per la igualtat al carrer”.

La corporació situa la igualtat com un assumpte transversal en l’agenda política, tractant d’afermar els avanços reeixits “enfront dels posicionaments polítics que pretenen eliminar-los”, ha apuntat Isabel García, que ha insistit a “continuar desenvolupant polítiques feministes, perquè les dones són discriminades en tots els àmbits”.

El text llegit aquest divendres en Plaça Manises considera que en la desigualtat entre sexes està l’arrel de la violència de gènere, que ha acabat amb la vida de 984 dones a Espanya des de 2003, quan es comencen a comptabilitzar els assassinats masclistes. En aquest sentit, les responsables de la corporació creuen que la posada en marxa del Pacte Contra la Violència de Gènere ha sigut una prioritat que inclou millores en la situació de les víctimes i els seus fills i filles, però anima al Congrés dels Diputats a continuar avançant en aquesta direcció.

El manifest provincial rebutja igualment altres violències que pateixen les dones pel fet de ser dones, com la sexual: “si una dona no diu sí, tota la resta és no”. I alerta de les terribles xifres que es donen a Espanya respecte a la prostitució i l’explotació sexual forçades, per la qual cosa insta a treballar en una llei que perseguisca i elimine tot submissió.

Acords

Tots els grups amb representació en la Diputació respecten el dret de vaga com a mesura de reivindicació i conscienciació, al mateix temps que donen suport als aturs convocats pel moviment feminista i els sindicats en el 8 de març. A més, estan d’acord en la promoció d’activitats sota el lema de l’ONU ‘Pensem en igualtat, construïm amb intel·ligència, innovem per al canvi’.

El ple de la Diputació ha sol·licitat a les delegacions d’Hisenda i Personal que les quantitats llevades de les retribucions del personal que se sume als aturs es destinen a polítiques d’igualtat i contra la violència de gènere. La corporació, a través de la seua àrea d’Igualtat, considera aquestes polítiques transversals i fa un continu seguiment i avaluació dels acords presos en aquesta matèria i el pressupost destinat a finançar aqueixes polítiques d’igualtat en la institució i els ajuntaments de la província.