La vicepresidenta de la Diputació de València, Maria Josep Amigó, ha assistit a l’obertura al públic de l’obra ‘Davantals Vivencials’, una reflexió sobre la dona treballadora de l’artista María José Planells, que ocuparà des de hui el vitrall del hall del MuVIM (Museu Valencià de la Il·lustració i la Modernitat). La vicepresidenta ha estat acompanyada pel director del museu, Rafael Company; i el cap d’exposicions, Amador Griñó. Aquest vitrall reforça l’aposta del MuVIM per fer visible el treball de dones creadores i feministes, com a part del compromís del programa ‘Friendly Museums’, impulsat per l’àrea de Cultura.

Maria Josep Amigó ha destacat que “aquest vitrall té, des de l’any 2016, cares de dones, d’artistes, de creadores, en definitiva, de treballadores” i ha continuat afirmant que “és un homenatge a les dones treballadores en general, però també a aquelles dones que treballen en una cosa tan nostra com és un magatzem de taronges”. La vicepresidenta ha volgut agrair que “el MuVIM es comprometa a tindre present a les dones i que aquestes estiguen representades en aquest museu” i ha animat a “continuar tenint present a les dones, que som el 50% de la població i que, mentre les coses seguisquen estant com estan, hem de continuar lluitant amb l’ajuda de totes i tots”.

Per la seua banda, el director del MuVIM, Rafael Company, ha posat de manifest el compromís del vitrall del museu, ja que “cada sis mesos, coincidint amb el Dia Internacional de la Dona Treballadora, en març, i amb el Dia Internacional de la Lluita Contra la Violència de Gènere, en novembre, canvia per a donar visibilitat a les dones creadores i per a recordar a la societat valenciana les situacions de desigualtat de gènere que, encara hui en dia, es segueixen donant”. Company ha volgut recordar a “aquelles persones que no acaben de creure que el feminisme és una lluita social i justa, que sense la lluita feminista gran part d’elles no tindrien drets, perquè els drets de les dones són producte d’aquesta lluita”.

El cap d’exposicions del MuVIM, Amador Griñó, ha recordat que des del museu “vam decidir utilitzar aquest vitrall com a ensenyança quotidiana no escrita per a posar en valor el treball de les creadores”. Griñó ha explicat als mitjans de comunicació que “l’artista analitza amb la seua obra la situació de la dona treballadora i, per això, ha triat un magatzem de taronges”. La fotografia de Planells, segons paraules d’Amador Griñó, “és un cant a l’empoderament de la dona en aquesta època de crisi, un recordatori de la importància de les dones en cadascun dels moments i àmbits de la nostra vida”.

Una obra per a visibilitzar la lluita i la realitat de les dones

María José Planells, amb el projecte ‘Davantals Vivencials’ pretén rescatar una part de la realitat de les dones i mostrar-la, evitant que passe desapercebuda. Per a Planells, el davantal identifica la posició subordinada de la dona i la seua tasca, sempre diferenciada del que fa l’home. Aquests davantals són testimonis de les relacions entre les dones i mostren el treball com un factor socialitzador. Perquè, per a l’artista, la incorporació de la dona al món laboral, encara que en diferents condicions dels seus companys, “va suposar un factor socialitzador que va permetre que establiren amistat entre elles i compartiren problemes en comú”.

Tots els treballs que les dones han desenvolupat i l’espai on ho han fet, han servit per a aplanar el camí que encara i tot hui és complicat per a moltes d’elles. L’absència de les dones que ja no estan –eixos davantals buits- i al mateix temps la seua pròpia presència –perquè encara hi són els davantals esperant les dones que se’ls posen cada dia- ens serveix per a reivindicar el treball de les que no hi estan i de les que hi segueixen, per tal de continuar la lluita que cal per a visibilitzar dia rere dia el paper cada volta més rellevant de les dones a la nostra societat.