- ‘L’home elefant’ és un text de superació basat en el primer cas d’assetjament documentat de la història
- La diputada de Teatres, Glòria Tello, destaca la trajectòria del premi i especialment els valors de l’obra guanyadora
26/10/2021
‘L’home elefant’, l’obra de l’actor, director i guionista Emili Chaqués, ha guanyat el Premi Teatre Infantil Escalante 2021, una història plena d’humanitat i superació basada en la vida de Joseph Merrick, el primer cas d’assetjament documentat de la història.
El premi Teatre Infantil Escalante, depenent de la Diputació de València, està dotat amb 5.000 euros i la publicació del text per part de l’editorial Bromera. El jurat ha estat presidit per Adrià Novella, amb Berta Esparza, Gabriel Ochoa, África Hurtado, Antònia Bueno i Marylène Albentosa com a secretària.
El premi es convoca “amb la finalitat de fomentar la creació i divulgació del teatre infantil en valencià”, explica la diputada de Teatres, Glòria Tello, qui a més ha destacat “el treball del jurat, la qualitat de les obres presentades, i la denúncia de l’assetjament en una història de superació, com a valors de l’obra guanyadora”.
La història de Joseph Merrick (Leicester, Anglaterra, 5 d’agost de 1862 – Londres, 11 d’abril de 1890) va ser conegut com ‘L’home elefant’ a causa de la malformació que sofria. “Joseph patí incomptables vexacions al llarg de la seua vida i podem afirmar que la quantitat de desgràcies que sofrí eren directament proporcionals a la seua qualitat humana. Mai mostrà ni un gram de maldat o ànim de venjança, malgrat tindre raons. Tampoc sarcasme o cinisme, ni tan sols una mala paraula per a ningú. Era exquisidament educat, a més de culte, gran lector i poeta. Va ser capaç de superar la mort de sa mare, l’abandonament del pare, penúries laborals, la vida al circ o l’escarni públic fent gala d’una resiliència exemplar”, explica l’autor de l’obra Emili Chaqués.
Emili Chaqués és llicenciat en Traducció i Interpretació per la Universitat Miguel Hernández d’Elx. Ha cursat els postgraus de Teatre a l’Educació a la Universitat de València, i el de Creació de Guions de Cinema Fantàstic i Ficció Contemporània a la Universitat Oberta de Catalunya. S’ha format amb professionals del sector com Ramon Moreno (ESADV), Vicente Fuentes (Fuentes de la voz / RESAD), Yayo Cáceres (Ron lalá), Mauricio Celedón (Teatro del Silencio), Jesús Muñoz (El Pont Flotant), Juanjo Prats, Jorge Picó, Pepe Viyuela (Premi Max), Ana Vázquez de Castro (RESAD) i Antón Valén (Cirque du Soleil), entre d’altres.
Al seu torn ha cursat estudis d’interpretació davant la càmera amb especialistes i directors de cinema guardonats i candidats al Premi Goya com Vicente Aranda, Eduardo Chapero-Jackson o Montxo Armendáriz.
Ha escrit i coprotagonitzat la peça sobre la Memòria Històrica ‘La carta (1931-1941)’, estrenada a Russafa Escènica el 2015, o ‘Suggestió’, espectacle de terror dirigit a joves guardonat amb la Menció Especial del Públic a Escènia 2017.
El 2019 escriu, juntament amb Carles Montoliu, i estrena, amb la direcció de Joan Miquel Reig, ‘Federico. Función sin título’. Muntatge que li suposa la candidatura al Millor Actor Revelació als Premis de l’AAPV 2019 i que es presenta a la Mostra d’Alcoi del mateix any.
El 2020 escriu i estrena ‘Pòsit’, per tractar les relacions familiars amb l’alzheimer, dins d’una residència de creació al Teatro Círculo de Benimaclet. Muntatge que coprotagonitza amb Claudi Ferrer (Tot explota) i Paula Santana.
A més a més, ha fet les traduccions al valencià i les adaptacions de ‘La visita de la bella dama’ de Friedrich Dürrenmatt, i ‘La revolta dels animals’ de George Orwell, per a l’Escola Municipal de Teatre de Silla.