- L’obra oferirà tres funcions per al públic general els diumenges 8, 15 i 22 de novembre per la vesprada les entrades de les quals ja estan a la venda en el web del Teatre Escalante
26/10/2020
El Teatre Escalante, dependent de la Diputació de València, estrenarà el pròxim 3 de novembre en el Teatre El Musical la seua producció Cremallera, escrita i dirigida per la dramaturga i directora Sònia Alejo sota el paraigua artístic de la companyia La Medusa.
Com explica la diputada de Teatres, Glòria Tello, “Cremallera és la primera de les tres produccions pròpies que estrenem esta temporada. Una obra guardonada amb el Premi de Teatre Infantil Escalante 2018 que apropa al públic juvenil i adult a la realitat dels menors refugiats i que ajuda a crear consciència social en la infància per els valors que transmet”.
Una història de superació, optimisme i l’esperança
L’amistat, solidaritat, empatia o sororitat engranen la Cremallera amb la qual la castellonenca Sònia Alejo, una de les grans renovadores de la dramatúrgia valenciana, ha construït este espectacle que dirigix al costat de Xavier Puchades. Valors que emergixen en la vida de tres xiquetes que es coneixen en una tenda de campanya i que aniran teixint una amistat malgrat les circumstàncies hostils que les envolten: guerra, exili, deportació, reagrupament, etc. “La cremallera d’esta tenda és la que separa el món que creen Lina, Sara i Hala, del món real al qual hauran d’incorporar-se més tard o més d’hora”, explica Alejo. Tres menors de 10, 12 i 16 anys, a les quals donen vida en l’escenari “tres actrius meravelloses, entregades i plenes d’entusiasme, Arianne Algarra, Paloma Jurado i Arantxa Talón, al costat d’un actor igual de generós com és Cotu Peral”.
La sensibilitat i la poètica del llenguatge emprat fan que Cremallera, amb la qual l’autora es va estrenar en la dramatúrgia infantil i juvenil, no siga una mirada crítica i crua sobre la realitat: “M’interessava passar esta vivència per un filtre més concret, evitant dispersar l’atenció en el propi camp de refugiats, en les seues manques i les seues misèries, ja ben conegudes”. L’obra, el dispositiu escènic de la qual signen Los Reyes del Mambo, i amb il·luminació de Diego Sánchez, es centra així en “la capacitat d’evasió d’estes xiquetes, de la necessitat de fer-se fortes i créixer juntes per a poder resistir, superar i afrontar la vida”.
Una història de complicitat, amb música d’Isabel Latorre i vestuari de Estíbaliz Gonzalo, l’enfocament del qual es nodrix molt del procés de documentació realitzat: “Ens vam adonar que els xiquets no deixen de somriure ni de jugar en els camps de refugiats. No són tan conscients de la seua situació, saben que eixe lloc no és la seua casa, que estan allunyats de les seues famílies, però la consciència de la realitat és molt diferent a la d’un adult”. D’aquí ve que siga “una obra emocional, optimista i divertida”, apunta la dramaturga.
Com va destacar el jurat del Premi de Teatre Infantil Escalante, Cremallera destaca per l’originalitat en la cerca de noves formes, relacionant el teatre amb les arts visuals: “La meua escriptura està lligada a l’emoció i no se sustenta només de paraules, també m’agrada generar imatges per a l’escena. Remoure i commoure no és un objectiu sinó una conseqüència del que genere en la meua escriptura”, explica Sònia Alejo, autora també, entre altres textos, de La vida inventada de Godofredo Villa.
Cremallera, immersa ara en els assajos i últims retocs, arribarà al públic juvenil del 3 al 22 de novembre en sessions matinals concertades amb centres escolars i en les quals hi haurà una trobada amb la companyia al final de la funció per a intercanviar impressions, preguntar i debatre amb els joves espectadors. L’obra oferirà també tres funcions per al públic general els diumenges 8, 15 i 22 de novembre per la vesprada les entrades de les quals ja estan a la venda en el web del Teatre Escalante.