- L’acte d’obertura de l’exposició ‘Visca Berlanga! va reunir a un bon grapat de càrrecs, entre els quals hem de destacar l’alcalde de València, Joan Ribó; el conseller de Cultura, Vicent Marzà; el president de les Corts Valencianes, Enric Morera; a més de la nostra vicepresidenta, Maria Josep Amigó.
- El president Gaspar exerceix d’amfitrió durant el recorregut acompanyat de la nostra Diputada del MuVIM Glòria Tello, en la grandesa de Luis García Berlanga i la importància de l’any que commemora el centenari del seu naixement.
L’acte d’obertura de l’exposició ‘Visca Berlanga! Una història de cinema’ en el MuVIM va reunir a un bon grapat de càrrecs, entre els quals hem de destacar l’alcalde de València, Joan Ribó; el conseller de Cultura, Vicent Marzà; el president de les Corts Valencianes, Enric Morera; el portaveu de Compromís a les Corts, Fran Ferri; el director de CulturArts, Abel Guarinos; a més de la nostra vicepresidenta, Maria Josep Amigó; el nostre portaveu, Xavier Rius; la diputada de Diversitat, Dolors Gimeno; i la diputada del MuVIM, Glòria Tello.
El president de la Diputació de València Toni Gaspar va exercir d’amfitrió durant el recorregut. Tant el ministre de Cultura com el seu homòleg en Transports i Agenda Urbana, José Luis Ábalos, el president de la Generalitat, Ximo Puig, el de les Corts Valencianes, Enric Morera, la delegada del Govern en la Comunitat, Gloria Calero, l’alcalde de la ciutat, Joan Ribó, i el president Gaspar, qui va exercir d’amfitrió acompanyat per la vicepresidenta Mª Josep Amigó i Glòria Tello, diputada del MuVIM, han destacat la trajectòria d’un dels valencians més il·lustres del segle XX i principis del XXI, el “mestre de la ironia”.
Amb esta exposició, que podrà visitar-se des d’este mateix divendres fins al 19 de setembre a la Sala Alfons Roig del MuVIM, la Diputació de València obri els actes de l’Any Berlanga i homenatja el cineasta valencià més universal amb una mostra que seguix la línia de grans exposicions que ha exhibit recentment el museu, com les dedicades a la Mare de Déu dels Desemparats i Francis Montesinos.
Les visites, sense necessitat de reserva i amb accés gratuït, podran realitzar-se de dimarts a dissabte en horaris de 10 a 14 i de 16 a 20 hores, i els diumenges de 10 a 20 hores de manera ininterrompuda, amb un aforament màxim de 20 persones a causa del protocol de seguretat anticovid. El museu també oferix la possibilitat de realitzar visites guiades a la mostra, en grups de sis persones, els dissabtes a les 12.30 i les 18.30 i els diumenges a les 11.30 i les 13.00 hores, amb cita prèvia trucant als telèfons 96 388 37 30 o 96 388 37 42.
Univers Berlanga
El carromato amb el qual Plácido recorria la ciutat per a pagar els seus deutes; el balcó consistorial des del qual arengava als seus veïns l’alcalde de Villar del Rio en espera de rebre als americans; el tractor lligat a un paracaigudes que somia un agricultor que envien com a present els reis mags que sobrevolen el poble en Bienvenido Mister Marshall; el garrot vil que utilitzava el botxí interpretat per Pepe Isbert en El Verdugo… Objectes que ens traslladen a l’univers berlanguià i servixen per a commemorar el centenari del naixement del cineasta valencià que va creure possible salvar el món afrontant les seues penes amb humor i tendresa.
L’àmplia cartelleria que recull la mostra, de punta a punta de la geografia mundial, és fidel reflex de la repercussió internacional d’un mestre del seté art que va saber combinar la seua mirada crítica de la societat espanyola i la humanitat en general amb la seua fórmula il·lustrada que emanava elegància i flirtejava amb la censura.
I després tenim la part audiovisual, que inclou fragments de la producció berlanguiana posant en valor el pla-seqüència i la profunditat de camp que tan bé emprava el cineasta valencià perquè els seus enginyosos personatges es feren la punyeta els uns als altres retratant, com ningú ho ha fet, l’Espanya de la postguerra i la que anys després va estrenar la democràcia. En les pantalles, s’aniran succeint escenes mítiques de les pel·lícules de Berlanga, des de ‘Esa pareja feliz’ i ‘Bienvenido Míster Marshall’, les seues primeres creacions a principis dels anys cinquanta, fins a ‘París-Tombuctú’, estrenada en vespres del canvi de segle.
El director del MuVIM, Rafael Company, apunta que l’exposició “ha de servir també per a donar a conéixer la figura de Luis García-Berlanga a les generacions més joves”, que poden gaudir igualment amb la trilogia de la família Leguineche en ‘L’escopeta nacional’; la història del poble de Calabuch i les aventures pirotècniques del professor Hamilton; la tendresa de Plácido amb la qual el cineasta arremet contra la campanya franquista ‘sega un pobre a la seua taula’; o la particular visió de la Guerra Civil a través de les desventures d’Alfredo Landa i José Sacristán en ‘La Vaquilla’.
Per part seua, la diputada del MuVIM Glòria Tello creu que la mostra és “una forma accessible a tots els públics de conéixer i recordar la vital aportació a l’art cinematogràfic de Berlanga, qui ens va deixar una mirada lúcida, crítica i sobretot independent que mai es va plegar als interessos d’els uns o els altres, ni en el franquisme ni durant els 25 anys de democràcia en els quals va continuar dirigint pel·lícules”.
Col·leccionisme privat
L’ús que la indústria cinematogràfica va fer del disseny gràfic i la tipografia és un altre dels eixos de la mostra. Desenes i desenes de cartells i publicacions permeten traçar una història dels materials de difusió al servei de la distribució cinematogràfica entre els anys cinquanta i la dècada dels noranta del segle passat. “Una actuació que no hauria sigut possible sense la col·laboració generosa del col·leccionisme privat”, assenyala Amador Griñó, cap d’exposicions del museu.
És el cas de la col·lecció de Santiago Castillo París que ha permés recuperar, i ara mostrar, la notable dimensió internacional de l’obra berlanguiana, amb materials recopilats en països com França, Itàlia, Alemanya, Bèlgica, Dinamarca, Suècia, Polònia, Iugoslàvia, Romania, l’Argentina, els EUA i el Japó, a més d’Espanya. L’exposició ‘Visca Berlanga! Una història de cinema’ està comissariada pel periodista Joan Carles Martí, amb disseny de sala de Raúl González Monaj.