- ‘Big Bang Morea’ serà presentat en el museu de la Diputació el divendres 22 d’octubre pel seu director, Pedro Uris, i pel cap d’exposicions del MuVIM, Amador Griñó
- En el documental l’equip de rodatge visita la casa del pintor en la seua cerca d’un punt imaginari en el qual s’ha acabat replegant l’univers Morea
20/10/2021
Ímpetu volcànic. Activista de la vida i de l’art. Inquiet i feroçment lliure. Són algunes de les expressions que han utilitzat especialistes i connoisseurs per a referir-se a la personalitat de l’artista valencià José Morea (1951—2020). Era inevitable que la seua obra traspuara també l’exacerbat vitalisme de l’autor: la seua vehemència expressiva i la seua vitalitat desenfrenada es traslladaven als quadres, les formes i colors dels quals desbordaven els estrets límits que sempre imposa el llenç.
I és que Morea “va ser un gran renovador del llenguatge pictòric de finals del segle XX. Amb la seua obra experimentava i arriscava sempre”, destaca la diputada del MuVIM Glòria Tello. Morea era fidel reflex d’una existència nòmada i aliena a la idea que la distància més curta entre dos punts és sempre la línia recta, cosa molt certa si parlem de geometria, però molt més dubtosa si es tracta de la vida i de l’art. O de l’art de viure, del qual l’artista de Chiva era —també— un expert.
Ara, quan està a punt de complir-se un any del seu traspàs, el MuVIM acull l’estrena de ‘Big Bang Morea’, un documental dirigit per Pedro Uris i produït per Inma Fernández i Homo Videns Produccions. Al documental, l’equip de rodatge visita la casa del pintor —“meravellosa”, va dir un crític; “irrepetible”, confirma Pedro Uris— a la recerca d’un punt imaginari en el qual s’ha acabat replegant l’immens univers Morea. El seu particular big bang. L’aleph de l’artista de la Hoya de Buñol: el punt des del qual es veuen tots els punts, com el definia Jorge Luis Borges.
“Esta pel·lícula —diu el seu director, Pedro Uris— naix d’una trobada amb la persona, amb el seu entorn, la seua irrepetible casa de Chiva i amb la seua obra, els centenars de quadres que continuen esperant en el seu interior. Que ningú tracte de trobar una indagació crítica sobre la seua obra perquè ni ho he pretés ni tampoc haguera sigut capaç de fer-ho. Només he tractat d’expressar les meues vivències al costat d’un creador com José Morea, amb la intenció de transcendir-les en una meditació sobre la vida, l’art i la llibertat”.
+INFO