- Per a la diputada del MuVIM, Glòria Tello, “es posa en valor la rellevància de les peces que podem trobar en l’exposició del MuVIM”
- El director de l’Institut Valencià de Cultura, Abel Guarinos, destaca que “s’aprofundix en la col·laboració entre institucions públiques”
- El col·leccionista Santiago Castillo París ha facilitat esta col·laboració entre l’àrea de Cultura de la Diputació i l’organisme adscrit a la Conselleria de Cultura
15/04/2021
Des del dia 4 de març, amb gran interés del públic i sota el títol ‘Visca Berlanga! Una història de cinema’, el MuVIM rendix un merescut homenatge a Luis García-Berlanga, gran renovador del cinema espanyol de la postguerra i director de pel·lícules com a Bienvenido, Mr. Marshall, La escopeta nacional, Calabuch, Plácido oEl Verdugo. Una exposició que permet «conèixer i recordar la seua vital aportació a l’art cinematogràfic i d’aproximar-nos críticament a mig segle de la nostra història, la que va de 1950 a 2010», destaca Glòria Tello, diputada del MuVIM.
Un projecte emmarcat en el conjunt d’activitats de l’any Berlanga promogudes per diferents administracions, i que ara tindrà la seua continuïtat amb esta cessió d’imatges al Berlanga Film Museum (BFM). Una cooperació amb la qual «es posa en valor la rellevància de les peces que podem trobar en l’exposició del MuVIM i s’aprofundix en la col·laboració entre institucions públiques», afirmen la diputada i el director de l’Institut Valencià de Cultura, Abel Guarinos, per a qui, a més, «es tracta que la ciutadania puga accedir des de la seua casa al patrimoni i que este no es quede solament en els centres culturals». Per part seua, el director adjunt d’Audiovisuals i Cinematografia del IVC, José Luis Moreno, assenyala que “l’important és que Berlanga forme part de l’univers digital perquè puga ser gaudit des de qualsevol part del món”.
Este és «un dels avantatges pràctics que ens pot oferir l’any Berlanga», indica Rafael Company, director del MuVIM. «Posar un cabal iconogràfic, de gran magnitud i rellevància, a la disposició del públic en un entorn virtual de referència per a l’estudi de l’obra d’este valencià universal», assegura.
Un propòsit que no seria possible sense la generositat del col·leccionista Santiago Castillo París, qui s’ha afanyat durant anys en la «repatriació» d’obra gràfica creada entorn de les pel·lícules de Berlanga, i qui es mostra «molt satisfet que esta col·lecció puga veure’s en l’exposició del MuVIM i, molt probablement, en altres seus i, amb caràcter permanent, en el Berlanga Film Museum».
Amador Griñó, cap d’exposicions del MuVIM, ha reconegut el treball realitzat pel fotògraf Rafael de Luis, encarregat de la reproducció d’unes obres que inclouen, com no podia ser d’una altra manera, els cartells coetanis a l’estrena a España dels films berlanguians, però també els de les projeccions realitzades en diversos països europeus, americans i asiàtics (França, Alemanya, Itàlia, Bèlgica, Dinamarca, Suècia, Polònia, Romania, l’antiga Iugoslàvia, els Estats Units, l’Argentina i el Japó). Entre les imatges que estaran disponibles en el Berlanga Film Museum s’inclouen també publicacions de difusió i altres elements promocionals de les pel·lícules en diverses llengües, incloent les fotobustes i els fotogrames que s’exhibien en les entrades dels cinemes.
D’esta manera, el BFM amplia el seu arxiu no sols amb nou i valuós material gràfic, sinó també amb la incorporació d’estudis i anàlisis sobre la filmografia del cineasta valencià, afermant així el seu caràcter de centre de documentació de referència tant per a investigadors i historiadors cinematogràfics com per a tot aquell aficionat al cinema que desitge aprofundir en la figura de Luis García-Berlanga. Un treball de cerca, recol·lecció i digitalització de documents que tindrà continuïtat en els pròxims mesos.