• Les xiquetes i xiquets d’entre 6 i 11 anys podran entrar al teatre per a vore esta obra de l’Agrupación Señor Serrano que reflexiona sobre el bé i el mal, relacionant al mite grec amb Frankenstein i Julian Assange

30/09/2021

Conta el mite que Prometeu va furtar el foc als déus i el va entregar als humans. I que Zeus, emperador de les divinitats, li va imposar un castic sever: una àguila li menjaria el fetge cada nit. Era Prometeu un lladre que mereixia condemna o un heroi que va alliberar als humans de la foscor?

Este diumenge el públic que òbriga la porta de l’Escalante Centre d’Arts Escèniques es trobarà amb este interrogant. El centre d’arts escèniques  de la Diputació de València presenta el muntatge en una doble funció –a les 17:00 i les 18:30– a la sala La Mutant de la mà de la companyia Agrupación Señor Serrano, una companyia de teatre innovadora, guanyadora d’un Lleó de Plata a la Biennal de Venècia 2015. Com explica la diputada de Teatres, Glòria Tello, “es tracta d’una aposta innovadora amb representacions únicament per als xiquets i les xiquetes de 6 a 11 anys”.

El relat clàssic ens atorga una oportunitat per a reflexionar sobre el bé i el mal, així ho van entendre a l’Agrupación Señor Serrano, companyia que es va atrevir a traslladar la seua visió trencadora del teatre al públic infantil. I ací trobem una altra particularitat de Prometeu: esta obra només serà representada per a xiquetes i xiquets, d’entre 6 i 11 anys, que voran com els seus pares es queden a l’altra banda de la porta. El motiu és que els infants tinguen autonomia durant els 45 minuts de funció per a reflexionar sobre les qüestions que llança la companyia.

Mitjançant figures de Lego, maquetes i vídeo en directe, el narrador va tirant el fil de Prometeu, passant per la seua versió ‘moderna’, la que va escriure Mary Shelley, fins a arribar a perfilar un hereu contemporani, com podria ser Julian Assange. És el fundador de Wikileaks un delinqüent o un heroi del nostre temps que ens ha donat accés a informació fonamental sobre el poder? La pregunta, de la mateixa manera que passa amb el Prometeu original, surarà sobre el pati de butaques.

L’espectacle, estrenat per la companyia en el festival Temporada Alta, va ser guardonat amb el premi FETEN 2021 a la millor proposta original i innovadora. Forma i fons caminen de la mà en un projecte sorprenent que Escalante fa arribar a València. Després de la doble funció per al públic general, els i les alumnes de diverses escoles s’enfrontaran al mite de Prometeu els 4, 5 i 6 d’octubre.

Les entrades estan a la venda en la web d’Escalante: https://escalantecentreteatral.dival.es/events/event/prometeu

Escalante i Russafa Escènica tornen a unir-se en ‘Lo pequeño’

RESET és el lema i la paraula clau que activa la nova edició de Russafa Escènica Festival de Tardor, el certamen d’arts escèniques que se celebra a València des de 2011. RESET apel·la a reiniciar la vida i per tant la vida a les sales, a reinventar-se i reconstruir-se després de l’hivern escènic de la pandèmia, i en eixa tasca torna a unir-se a Escalante Centre d’Arts Escèniques, el teatre de la Diputació de València que inicia també una temporada esperançadora.

La diputada de Teatres, Glòria Tello ha destacat “la col·laboració entre l’Escalante i Russafa Escènica per a presentar l’espectacle ‘Lo pequeño’, un muntatge de Cris Blanco, Jorge Dutor i Guillem Mont de Palol i que podrá veure’s fins el 3 d’octubre”.

‘Lo pequeño’ és un espectacle per a tots els públics en el qual tres personatges preparen una sèrie d’espectacles que semblen transcórrer entre musical i el suspens. Eixa premissa provoca situacions absurdes. En paraules de la pròpia companyia, esta obra ens parla “de com es poden crear coreografies quotidianes en el trajecte cap a obrir la porta de casa, com una família nombrosa podria compondre un tema d’Amistades Peligrosas o quin podria ser el procés creatiu de la cançó Bailar pegados”.

L’argument connectarà amb els xiquets i xiquetes, i obligarà els adults a recuperar la innocència en la mirada quan contemplen a l’elenc jugar sense por a caure en el ridícul.

Este és un dels muntatges que presenta el certamen en la seua onzena edició, la qual està en marxa des del 23 de setembre fins al 3 d’octubre. També suposarà el reinici de la col·laboració entre Escalante i La Mutant, que tindrà continuïtat diumenge pròxim amb l’estrena de Prometeu. El passat cap de setmana, Escalante va alçar el teló amb dos espectacles, Yolo i Kalek, representats en el Teatre Principal i el MuVIM. Yolo va esgotar entrades en les seues dues funcions programades.

Les entrades per ‘Lo Pequeño’ estan disponibles en la web d’Escalante: https://escalantecentreteatral.dival.es/events/event/lo-pequeno