• El programa Friendly museums, iniciat el 2019, continua ampliant les seues activitats inclusives
  • Xavier Rius, diputat de Cultura: «Amb Friendly museums tractem de ser permeables per a atendre millor els problemes de la societat, en tota la seua diversitat»

02/02/2022

Els museus de la Diputació de València adscrits a l’àrea de Cultura avancen en la seua tasca com a promotors i receptors d’accions socials i d’inclusió, en la línia del treball anomenat “Museus inclusius”.

El Museu de Prehistòria de València ha posat en marxa diverses accions per abordar la inclusió social. Molt significativa ha sigut la participació del Museu en el circuit Noves rutes turístiques accessibles al patrimoni per a persones amb mobilitat reduïda. Un vídeo realitzat per COCEMFE València (Confederación Española de Personas con Discapacidad Física y Orgánica) dona compte d’estes Noves rutes.

Durant els passats anys, l’entitat social (declarada d’utilitat pública) ha mantés distintes reunions amb personal de la Diputació de València per tal d’arreplegar propostes a la millora de la mobilitat dels espais culturals públics de la Diputació. Les propostes s’han traslladat als tècnics per a implementar alguns canvis en les properes intervencions de rehabilitació d’edificis i ajustar-los així a les necessitats de les persones amb discapacitats o mobilitat reduïda.

Projectes inclusius específics

El Museu de Prehistòria de València compta també amb una línia específica d’acció per a persones amb discapacitats auditives i amb trastorns d’espectre autista, com són els projectes “Cultura accessible” i el projecte “Fèlix i Musa van al Museu”, respectivament. Estos nous recursos s’han aplicat en el nou disseny de l’exposició permanent del museu, concretament a la nova sala de Societats caçadores i recol·lectores, que millora l’accessibilitat per a este tipus de col·lectius.

Una altra vessant abordada, tant pel Museu de Prehistòria, com pel Museu d’Etnologia (l’ETNO) s’orienta al programa Relectures, un treball que permet abundar en noves perspectives i itineraris al voltant de peces singulars i que pretén abordar perspectives més contemporànies sobre la feminitat, la masculinitat, els estereotips i els rols assignats pel gènere.

Per al diputat de Cultura, Xavier Rius, «sempre està bé recordar que com a espais culturals públics tenim als nostres museus un gran compromís social, no solament en la salvaguarda i difusió del patrimoni, també en la d’obrir els nostres espais a la participació. Des de l’àmbit cultural hem de ser permeables per a atendre millor els problemes de la societat en tota la seua diversitat, i a promoure actius de resiliència que empoderen les persones. Això és el que tractem de fer amb els ‘museus inclusius’».

L’ETNO fomenta les accions transversals

L’ETNO, Museu Valencià d’Etnologia, desenvolupa diverses activitats incloses dins del projecte Friendly museums – Museus inclusius. Totes elles procuren atendre mirades i perspectives de diferents col·lectius socials que per diverses raons, no solen estar presents en els programes culturals o en el dels museus.

Un projecte específic encapçalat per l’ETNO i que ha permès ja atendre distints grups de beneficiaris és l’anomenada «Caixa de records – Memòries d’una vida». Les accions es dirigeixen específicament a persones amb Alzheimer o altres demències neuronals en estat inicial. El projecte està basat en una teràpia grupal de reminiscència, que és una tècnica d’estimulació emocional. En les sessions es provoca l’evocació de records personals i d’experiències viscudes, revivint-les en el moment present. Per a aconseguir este objectiu s’utilitzen objectes relacionats amb la vida quotidiana, que servixen com a claus delimitadores del record. Estos objectes constituixen, majoritàriament, la base del fons patrimonial de L’ETNO-Museu Valencià d’Etnologia. La Caixa de records està plantejada com a un projecte d’atenció a grups, que bé poden concertar l’activitat dins del propi museu, o fins i tot demanar el desplaçament a la comarca interessada, com ja s’ha fet a la Vall d’Albaida.

Altre projecte inclusiu on participa L’ETNO junt amb altres cinc museus de la ciutat de València aborda de manera activa el plantejament d’una oferta cultural adequada per a persones amb depressió, soledat, o desconnexió social no desitjada. El projecte està vehiculat pels centres de salut i personal mèdic.

A criteri d’un metge s’hi podrà expedir una “recepta cultural”, que és una invitació al pacient a participar i gaudir de l’oferta cultural. El personal d’infermeria dels centres de salut s’ocupen d’organitzar i preparar les visites als museus i espais adherits.

Cultura accessible i resilient

També L’ETNO ha creat una guia inclusiva per a persones amb problemes auditius i amb dificultats visuals. Funciona com a guia de sala, autodescarregable per a dispositius mòbils i informa de cadascuna de les seccions temàtiques del museu. El visitant pot recórrer la sala i de forma automática, rebre informació per seccions. La guia està preparada tant en valencià com en castellà i dona informació detallada per a persones sordes i informació bàsica de la sala a persones amb dificultats visuals.

Amb estes propostes els museus del Centre La Beneficència tracten d’enriquir el tradicional rol dels museus i generar –a més– espais actius de resiliència.