• El projecte ‘Ser dona al Sud’ del Fons i la Diputació acostarà a la població valenciana testimoniatges de dones del sud, exposant com han canviat les seues vides i les de les seues famílies amb projectes de cooperació internacional
  • En l’edició d’enguany, una delegació de dones artesanes de Biblián (l’Equador) ha creat, amb la col·laboració del Fons, una cooperativa del producte local ‘paja toquilla’ per a garantir els seus drets laborals i impulsar el seu creixement personal i econòmic

02/03/2023

La veu de les dones artesanes del municipi equatorià de Biblián recorrerà la Comunitat Valenciana, dins del programa de sensibilització ‘Ser dona al Sud’ del Fons Valencià per la Solidaritat, amb el cofinançament de la Diputació de València, que este dijous ha rebut la visita de la delegació equatoriana. En el marc del Dia Internacional de la Dona, l’objectiu és donar a conéixer la realitat de les dones i la lluita per la igualtat de gènere i contra la violència masclista als països del sud; exposar com han canviat les seues vides a conseqüència dels projectes de cooperació internacional; i intercanviar coneixements i experiències amb el municipalisme valencià.

La delegació equatoriana està formada per Zoila Chimnoraza, artesana i presidenta de la Cooperativa Pare Rafel González; Flor Lema, artesana i gerent de la cooperativa; Danilo Barreto, director de Desenvolupament Social del municipi equatorià de Biblián; i Estefania Crespo, tècnica de Suport Social de Biblián. Els responsables de la cooperativa i de Biblián han compartit la seua experiència amb la diputada de Cooperació Internacional, Mentxu Balaguer.

El testimoniatge de la delegació de l’Equador recorrerà, durant el mes de març, més de 20 municipis de la Comunitat que són socis del Fons per la Solidaritat. Durant les visites als diferents municipis, les dones equatorianes realitzaran trobades institucionals, tècniques i socials amb la finalitat de compartir experiències, coneixements i realitats en matèria de polítiques d’igualtat i de desenvolupament socioeconòmic amb perspectiva de gènere que fomente l’autonomia de les dones.

En concret, en cada localitat valenciana la delegació equatoriana durà a terme una conferència al voltant d’una exposició per a traslladar la seua realitat i la incidència que ha tingut el municipalisme valencià solidari -a través del Fons- en el desenvolupament propi, familiar i territorial. D’altra banda, es realitzarà una jornada de convivència amb persones de la corporació i tècniques, així com amb entitats socials, per a compartir eines que transformen la vida de les dones.

Una visió global de la lluita per la igualtat

‘Ser dona al Sud’ va nàixer en 2004 i, després de 18 edicions, s’ha consolidat en un programa d’educació per al desenvolupament del Fons amb veus del sud que han col·laborat o s’han beneficiat de projectes de cooperació internacional al desenvolupament, en el sector de la igualtat i l’enfortiment institucional, juntament amb el Fons Valencià. En l’edició de 2022 van participar al voltant de 800 persones de diferents municipis valencians.

En el municipi de Biblián, situat en la Mancomunitat del Poble Cañari de l’Equador, el Fons, juntament amb l’ajuntament de la localitat, està executant un projecte per a l’apoderament de dones amb situacions vulnerables mitjançant el seu desenvolupament socioeconòmic a través de la producció, i posterior venda, de productes compostos pel gènere local de ‘paja toquilla’, sota la marca ‘Bibilak’. En este sentit, la cooperativa Pare Rafael González està transformant les vides de dones i famílies del municipi.

La cooperació del Fons amb les dones artesanes del municipi s’està realitzant des de fa set anys, des del procés previ a la fundació de la cooperativa, on les mateixes dones autogestionen l’entitat. Fins a l’actualitat, el Fons ha col·laborat, entre altres, en l’acompanyament per a la constitució de la cooperativa, en la capacitació tècnica de les dones sòcies, en la instal·lació de maquinària -la qual ha dignificat i propiciat justícia en tot el procés de producció dels béns i ha permés que en la cooperativa es faça la totalitat del producte-, en la creació de valor de marca i en la internacionalització del producte.

130 dones beneficiàries

En paraules de la diputada de Cooperació Internacional, Mentxu Balaguer, “l’acció també busca incrementar el desenvolupament socioeconòmic de la zona, ja que un augment de vendes repercutiria directament en tota la cadena de valor del cicle de vida del producte, beneficiant indirectament a centenars de persones del territori del país del sud”.

En total han sigut més de 130 les dones beneficiàries directes durant els set anys de vida del projecte, juntament amb les seues famílies. Estes persones i el seu entorn han mostrat una gran evolució en la seua autoestima, autonomia i qualitat de vida. A més, el projecte ha aportat al desenvolupament econòmic de la zona des de la igualtat, la justícia social i la sostenibilitat.

El Fons Valencià per la Solidaritat

El Fons Valencià és l’associació d’entitats locals de la Comunitat Valenciana que té com a objectius realitzar i finançar projectes de cooperació internacional i d’educació per al desenvolupament, amb les aportacions econòmiques que cada any fan els seus socis (ajuntaments i mancomunitats de la Comunitat Valenciana).

Actualment, el Fons compta amb l’adhesió de 139 entitats locals valencianes (130 ajuntaments i 9 mancomunitats) i concentra les seues actuacions de cooperació descentralitzada a l’Equador, Bolívia i El Salvador, així com en països en situacions d’emergència. Així mateix, realitza projectes de sensibilització cap a un desenvolupament humà, equitatiu, just i sostenible entre la població de les entitats locals sòcies del Fons i la ciutadania valenciana en general.