• ‘MENT’ és una instal·lació visual, lumínica i interactiva, que pretén que la ciutadania valenciana puga veure i entendre la seua forma de vida sostenible i la seua diversitat i riquesa cultural
  • El nou projecte de Falla Immaterial, ‘SENTiMENT’, està format per dos instal·lacions diferenciades: una sonora, situada al Centre Cultural La Nau; i una altra visual, que es pot visitar al Cub del MuVIM

08/03/2023

El Museu Valencià de la Il·lustració i de la Modernitat (MuVIM), dependent de la Diputació de València, acull ‘MENT’, un treball d’Edu Comelles i Falla Immaterial en forma d’instal·lació visual, lumínica i interactiva, que es podrà gaudir en el Cub del MuVIM fins al 19 de març. Esta instal·lació, una mena de cervell intel·ligent que interactua amb els visitants, utilitza un sistema que escolta l’entorn immediat i captura els idiomes que es parlen a València, generant un flux de text que permet apreciar la diversitat i la riquesa cultural de la ciutat en plena celebració de les Falles.

Així, a partir de la diversitat lingüística de la ciutat, es dibuixa i perfila un paisatge urbà i abstracte a partir de les dades sobre sostenibilitat, facilitades per la plataforma ‘València al minut’ de l’Ajuntament de València, que permeten a la societat valenciana veure i entendre com la seua forma de vida construix la ciutat en termes de transport, qualitat de l’aire o reciclatge, entre altres.

La diputada del MuVIM, Glòria Tello, ha declarat que “per a nosaltres, des del museu, és important impulsar un projecte com este, ja que tant la diversitat i riquesa cultural, com la sostenibilitat i la protecció del medi ambient, són qüestions de vital importància per als ciutadans i ciutadanes de València i, per descomptat, per al MuVIM”. A més, Tello ha incidit en què “una instal·lació com ‘MENT’, que unix la innovació científic-tècnica i la tradició del món de les Falles, no s’haguera pogut dur a terme sense el conjunt i les sinergies artístiques i creatives del MuVIM amb la Universitat de València”.

Per al regidor de l’Ajuntament de València, Pere Fuset, “la falla immaterial és un projecte que apropa la ciència a la ciutadania i s’ha anat consolidant al llarg d’estos anys. Enguany, oferix una manera diferent d’apropar-se a les dades de ciutat i des de l’Ajuntament de València estem orgullosos que les dades de ciutat, disponibles a la ciutadania a través de la plataforma ‘València al Minut’ servisquen com una mena de cartró-pedra per a plantar la instal·lació MENT”.

‘MENT’ és una de les parts del projecte ‘SENTiMENT’, que centra la setena edició de Falla Immaterial i que ens oferix una forma d’experimentar la ciutat i reflexionar sobre ella. L’altra part, ‘SENT’, és una instal·lació sonora que es pot visitar al Centre Cultural La Nau. El projecte Falla Immaterial ha estat impulsat per l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria de la Universitat de València (ETSE-UV) amb la col·laboració del MuVIM.