Al voltant de 20 tècnics culturals de l’Àrea de Cultura han assistit hui a la primera jornada de treball dels museus de la Diputació amb responsables de Viquipèdia per a millorar la difusió dels seus continguts mitjançant aquesta plataforma la principal virtut de la qual és “divulgar el coneixement superant les barreres geogràfiques i temporals i amb totes les llicències obertes”, en paraules d’Álex Hinojo, d’Amical Wikimedia.

Hinojo, conegut també amb l’àlies de Kippelboy, ha impartit una sessió de treball interactiva en la qual els tècnics de Cultura de la Diputació han exposats els seus dubtes i suggeriments. Álex Hinojo és un director de projectes culturals sabadellenc que participa en la Fundació Wikimedia, incloent la iniciativa GLAM-Wiki, destinada a institucions públiques que custodien col·leccions de béns culturals diversos, «Galleries, Libraries, Arxives, and Museums».

La tutoria sobre Viquipèdia s’ha celebrat en l’Aula de Didàctica del MuVIM, a escassos metres de la sala on s’exhibeix un original de l’Encyclopédie de Diderot i D’Alembert de 1751, i també el facsímil editat per Franco Maria Ricci a finals del segle XX.

La sessió de hui, impartida a manera d’introducció sobre les posibilitats de Viquipèdia, serà completada amb una segona jornada, individualitzada en cada museu i servei cultural per a explorar i practicar el funcionament i maneig de les eines bàsiques de la plataforma. Aquesta segona sessió serà impartida pel valencià Francesc Fort.

Coneixement universal i visible

Entre altres continguts, la jornada introductiva ha incidit en la visibilitat que aporta la plataforma. Només la versió en valencià de Viquipèdia rep entre 35 i 40 milions de visites mensuals (pàgines vistes), una xifra que s’eleva fins als 25.000 milions al mes si s’atén als 290 idiomes de la plataforma.

Tal com ha explicat Álex Hinojo, “és l’única plataforma lliure, gratuïta i sense anuncis que està vinculada amb el coneixement, és un lloc per a fer difusió del coneixement en el qual es treballa sempre en obert per a tothom puga accedir i es puga aprofitar dels seus continguts”.

Sobre la seua fiabilitat, Hinojo ha manifestat que “res és fiable en si mateix sinó que la fiabilitat l’aporten les fonts i l’experiència. El coneixement és infinit i inacabat, i d’ací el logotip de la plataforma així com la seua versatilitat per a editar entrades i informacions”.