El municipi de Puçol ha organitzat per a hui i demà el Fórum de Desenvolupament Territorial, centrat en la innovació, vertebració, desenvolupament i l’ocupació, en el qual ha intervingut la vicepresidenta de la Diputació, Mª Josep Amigó, i el conseller d’Economia, Rafa Climent, a més de representants del món empresarial, cooperatiu i universitari.
Durant la jornada de hui, el fórum ha tingut un caràcter autonòmic i ha girat entorn de l’estratègia de desenvolupament de la Comunitat Valenciana. Així, la vicepresidenta ha oferit la ponència titulada “Les entitats locals i el desenvolupament del territori”. Amigó ha remarcat que la vertebració del territori “passa per la potenciació de les comarques i per la major autonomia econòmica dels municipis”, i ha afegit que amb aquestes premisses estan treballant des de la Diputació. La vicepresidenta ha reivindicat el Pla de Finançament Local “ja que els ajuntaments dels pobles són l’administració més propera als ciutadans i hem de treballar perquè siguen majors d’edat, de manera que esl proporcionem els recursos que necessiten i que siguen ells els qui decidisquen com invertir-los”. Maria Josep Amigó, després de fer un recorregut per les diferents àrees i projectes de la Diputació de València que contribueixen a articular el territori valenciana i a fer-ho més sostenible, innovador i ple d’oportunitats, com és la Xarxa Verda Valenciana, el Pacte d’Alcaldies, el programa de Smart Cities o el Pla Provincial d’Obres i Serveis entre uns altres, s’ha detingut en l’aposta de la Diputació per Divalterra, l’antiga Imelsa. Sobre aquesta empresa pública que aposta fortament pel turisme en els municipis, la conservació del territori i l’organització de les brigades forestals ha destacat que amb el canvi de nom s’obri un abans i un després en aquesta empresa identificada sobretot per la corrupció. “Des d’ahir, Imelsa és passat i Divalterra present i futur, un fort impuls en tots els sentits per a tots els municipis. Agustina Brines, gerent de Divalterra, ha assegurat que “comença una nova etapa que suposa un repte molt gran però que ho afrontem amb grans professionals i grans projectes, i sobretot amb moltes ganes de mostrar el que podem ajudar als pobles i als ajuntaments de les comarques valencianes”. L’alcalde de Puçol, Enric Esteve, ha assegurat que “aquest fórum compta amb ponents de reconegut prestigi i naix amb la intenció d’intercanviar experiències autonòmiques i locals que ens ajuden a realitzar una reflexió conjunta per a intentar afrontar els futurs reptes que tindrà el nostre municipi a mitjà i llarg termini”.

Programa del Fórum

El Fórum de Desenvolupament Territorial ha comptat amb diferents punts de vista, tant empresarials, com a universitaris o de cooperatives. L’obertura del fórum ha estat a càrrec del conseller d’Economia Sostenible, Rafael Climent, i a continuació el president de l’Associació Valenciana d’Empresaris, Vicente Boluda, ha realitzat la ponència “Els pilars del model de desenvolupament de la Comunitat Valenciana”.
Després del descans, han intervingut el Director de l’Institut Interuniversitari de Desenvolupament Local, Joan Noguera, i també el president de la Federació Valenciana d’empreses Cooperatives de Treball Associat, Emilio Sampedro, amb una ponència sobre economia social. En el Fórum també ha participat el president del Consorci Pactem Nord amb la conferència “Pactem Nord, un model de vertebració territorial dónes de la perspectiva de l’ocupació”. En aquesta jornada també ha inclòs un monòleg d’Eugeni Alemany. La jornada de demà se centrarà en les estratègies de desenvolupament local a Puçol i l’Àrea metropolitana i s’exposaran cinc experiències de revitalització econòmica en poblacions valencianes, seguides d’una taula redona i un col·loqui