La vicepresidenta de la Diputació de València, Maria Josep Amigó; el president de l’Acadèmia Valenciana de la Llengua (AVL), Ramon Ferrer, i el diputat de Cultura, Xavier Rius, han presentat hui al Centre Cultural la Beneficiència l’Arxiu de la Memòria Oral Valenciana – Museu de la Paraula, un projecte fruit de la col·laboració entre el Museu d’Etnologia de la Diputació de València i de l’AVL. «Un projecte ambiciós i imprescindible per a qualsevol societat que vulga ser conscient del seu passat i que pense en clau de futur, en les generacions que han de vindre. Una eina magnífica per recopilar i difondre la memòria i l’estil de vida dels valencians i les valencianes nascuts durant la primera meitat del segle XX», ha afirmat la vicepresidenta de la Diputació, Maria Josep Amigó.

I ha prosseguit Amigó,«estem parlant d’una època clau que abasta la totalitat del segle XX, un moment de canvi profund en tots els àmbits de la nostra societat, de manera que a través de l’Arxiu i de les més de 300 entrevistes enregistrades en format audiovisual, digitalitzades i classificades, tant els investigadors com qualsevol ciutadà o ciutadana interessat, podran conéixer de primera mà aspectes relatius a la vida quotidiana, les relacions socials i familiars, d’oci o de treball».

En suma, una base de dades amb vocació monumental i que abasta testimonis directes procedents de nombroses comarques del País Valencià. «Una eina per saber millor qui érem i qui som. Conéixer-nos com a poble, reconéixer-nos en la nostra pròpia història, ens uneix i ens projecta cap al futur amb més força.

»Tot el que siga ser conscients de qui som i d’on venim ens farà més fàcil saber quin ha de ser el País que volem construir, i com fer-ho. I hui, amb aquest conveni, fem un pas en aquesta direcció», ha afirmat Amigó.

Per la seua part, el president de l’Acadèmia Valenciana de la Llengua, Ramon Ferrer, ha celebrat «aquesta boda» entre la Diputació i l’AVL, que donarà molts fruits. Així, ha destacat que segur que moltes de les paraules incloses en este arxiu de la memòria engreixaran encara més el diccionari normatiu que acaba de publicar l’AVL amb 70.000 entrades. A més, Ramon Ferrer ha volgut deixar ben clar que el «pare i mare» d’aquesta criatura ha estat l’acadèmic i catedràtic Emili Casanova, qui va impulsar les entrevistes ja fa dècades.

El diputat Xavier Rius també ha mostrat la seua satisfacció per aquest «gran arxiu per als valencians i valencianes», i ha expressat el seu interès per seguir col.laborant amb l’AVL.

Així, a través de la col·laboració entre el Museu d’Etnologia i l’Acadèmia Valenciana de la Llengua, les dues institucions seran copropietàries de les entrevistes i de la base de dades, de manera que s’augmentarà el fons documental; de fet, les dues entitats s’intercanviaran els fons audiovisuals que han anat recopilant al llarg dels anys; el Museu Valencià d’Etnologia facilitarà l’accés a tot el treball de camp realitzat des de l’any 2002, i planificarà i executarà noves entrevistes, a més d’encarregar-se de l’eina d’indexació, gestió i accés a aquestes entrevistes. Per la seua banda, l’AVL posarà a disposició de l’Arxiu el seu fons d’entrevistes fetes a escriptors, intel·lectuals i personalitats valencianes. A més a més, amb la col·laboració de les dues entitats es permetrà una millor difusió de l’Arxiu: «perquè aquest treball només té sentit en tant que retorna a la pròpia societat i ens permet escoltar-nos explicant el món que ens envolta», ha comentat Maria Josep Amigó.

Aquest conveni de col·laboració, com ha apuntat Amigó, tot continuant amb el símil del matrimoni utilitzat per Ferrer, «tindrà fills i filles». Així,  anirà creixent amb noves campanyes de treball de camp. De fet, per al proper any ja estan previstes les primeres accions conjuntes, a les comarques de la Ribera Alta i l’Alcalatén, on ja n’hi ha programades més de 70 entrevistes.