De manera més o menys consensuada s’ha convingut a denominar ‘periodisme gràfic’ al conjunt de pràctiques que tenen en comú l’ús de la imatge amb finalitats informatives. Però les revisions històriques del fenomen ens proposen una visió idealitzada del fotoperiodisme, lluny de la naturalesa comercial que sustenta aquesta activitat.

A fi de qüestionar els estereotips del periodisme gràfic aplega al Centre del Carme la mostra ‘Mitologia del periodisme gràfic’, presentada aquest matí i comissariada per Pablo Brezo –director de l’associació cultural Noctornopo, que coorganitza el World Press Photo–, que compta amb el suport de la Unió de Periodistes Valencians i la col·laboració del Museu Valencià de la Il·lustració i la Modernitat (MuVIM) i l’Àrea de Cultura de la Diputació de València.

El diputat de Cultura, Xavier Rius, ha reivindicat el fotoperiodisme “com una finestra oberta a la llibertat d’expressió”, que constitueix “una eina capaç de construir el nostre relat com a societat”, ha manifestat. Rius ha valorat que la mostra “ve a demostrar que hi ha un discurs propi dins del llenguatge fotoperiodístic”, per la qual cosa “la construcció del relat contemporani està subjecte al tractament de les instantànies, a l’ètica periodística i a una manera contemporània de pensar a través de les imatges”.

Es tracta d’una exposició “amb capacitat transformadora” que tracta de qüestionar “el periodisme gràfic comercial que se serveix de la imatge per a l’espectacle”, ha explicat Brezo. “Des del seu origen el periodisme gràfic ha tingut un caràcter comercial que s’ha perpetuat fins els nostres dies”, ha apuntat. “El fotoperiodisme no hauria d’esdevenir mai obra gràfica sense una oportuna justificació”, ha remarcat.

Per la seua part, el director de la Unió de Periodistes Valencians, Sergi Pitarch, ha destacat que la mostra “posa en el centre del debat la crisi del sector del periodisme gràfic”, com ho demostra que actualment “no existeixen més de 20 fotoperiodistes arreu del territori valencià”.

La Primera Guerra Mundial, la guerra del Vietnam, el colp d’Estat del 23-F, el conflicte d’Israel i Palestina, els atemptats terroristes de l’11-S, el cos sense vida del menut sirià Aylan Kurdi en una platja de Turquia… Així fins a 11 episodis distints, a través de 105 instantànies, la majoria d’elles originals, que transiten des de principis del segle XIX i fins els nostres dies. Res escapa a l’objectiu de la mostra ‘Mitologia del periodisme gràfic’.

Una exposició que convida a qüestionar els estereotips existents al voltant del fotoperiodisme i del llenguatge visual. Mostrar l’artifici del que sovint se serveixen els mitjans de comunicació, baix el paraigües del fotoperiodisme, per evocar el drama i captar l’atenció dels espectadors. Donant com a resultat pràctiques qüestionables en alguns casos i, en altres ocasions, treballs indispensables.