El Museu Valencià de la Il·lustració i de la Modernitat (MuVIM) –en col·laboració amb altres institucions públiques, associacions i llibreries– recupera el projecte Fotogràfica. Un programa de set exposicions repartides per diferents espais expositius de la ciutat de València. Tres de les mateixes han estat presentades aquest matí al museu de la Diputació de València i podran visitar-se fins el proper 23 de maig. Es tracta de «Tot Centelles», del fotoperiodista valencià Agustí Centelles; «Only You», del brasiler Leonardo Kossoy; i «[una] trilogia de la conducta», del cubà Bernardo Tejeda.

Fotogràficaés un projecte expositiu iniciat pel MuVIM el 2006 que ara, set anys després de l’última edició, el nou equip directiu del museu recupera per situar de nou a la fotografia com un dels referents artístics centrals de la seua oferta museística. I ho fa proposant un recorregut a través de l’obra de creadors que aborden la fotografia des d’horitzons expressius i temporals ben diferents, conjugant la tradició amb propostes innovadores que puguen assegurar el futur d’aquest art visual.

El diputat de Cultura, Xavier Rius, ha incidit en el «compromís, per part de l’equip de govern de la Diputació i els gestors del MuVIM, de recuperar l’esperit fundacional del museu». I en aquest sentit, ha indicat que Fotogràfica «constitueix un dels eixos que singularitzà el MuVIM com a oferta i expressió gràfica». Al respecte de Fotogràfica 2017, Rius ha destacat que planteja «un recorregut que reivindica el fotoperiodisme i l’emblema local d’Agustí Centelles, i aplega fins a l’àmbit estatal i internacional que exemplifiquen Bernardo Tejeda i Leonardo Kossoy».

En una línia molt semblant s’ha manifestat el director del MuVIM, Rafael Company, qui ha indicat que la tornada de Fotogràfica al museu «formava part de l’agenda de compromisos adquirits per part del nou equip de treball del MuVIM». Un projecte que ha fructificat «gràcies a la col·laboració establerta entre administracions i entitats alienes a les institucions públiques». Per la seua part, Amador Griñó, cap d’exposicions, ha explicat que les mostres fotogràfiques presentades «conformen un projecte conjunt amb el cos humà com a denominador comú» i ha insistit en el caràcter nacional i internacional del projecte, «que busca acostar a la ciutadania la fotografia des del seu valor expressiu –conceptual i documental– i la inesgotable riquesa del mitjà», ha indicat.

Fotografia humana

Les mostres que integren el programa Fotogràfica 2017 transiten pels enfocaments més utilitaristes, des del periodisme gràfic i la fotografia documental de Centelles, fins als plantejaments més pròpiament artístics de Tejeda i Kossoy qui –des d’òptiques diverses– exploren les possibilitats expressives i estètiques del mitjà per a reflexionar, en aquest cas a través del cos humà i la seua nuesa, entorn la nostra actual forma de veure i viure la vida.

La Sala Parpalló acull la mostra «Tot Centelles». Una proposta comissariada per José Aleixandre que presenta un total de 103 fotografies, a més d’una col·lecció inèdita de llibres, revistes i diaris que varen publicar, en el seu dia, treballs del valencià Agustí Centelles. Destaca també la presència de tres càmeres amb les que el fotoperiodista treballava habitualment.

El mateix Aleixandre ha subratllat que la mostra del MuVIM «inclou 13 instantànies obtingudes a partir de facsímils que s’exhibeixen per primera vegada» en el museu de la Diputació, i s’ha aconseguit «posar noms als personatges que apareixen immortalitzats en les fotografies de Centelles», com a altra de les seues particularitats.

Les instantànies, preses en la seua majoria entre 1934 i 1939, varen ser positivades pel mateix autor en els anys 70 dels negatius originals salvats de l’exili. Procedeixen de l’arxiu de la Fundació Pablo Iglesias i pertanyen a la fundació i la família de l’artista. Amb aquesta exposició el MuVIM «promou la tornada d’Agustí Centelles a València i reivindica la vida i obra de l’introductor de la fotografia moderna a Espanya», ha subratllat Aleixandre.

D’altra banda «Only You», de l’artista brasiler Leonardo Kossoy, retrata a través de 44 fotografies de divers format, una filmació en vídeo-wall i una projecció, la reflexió envers la capacitat i incapacitat de tocar a l’altre, sobretot pel que respecta al cos de l’amant. Lluny de l’alt voltatge eròtic esperable en una situació semblant, les fotografies de Kossoy ofereixen un retrat especialment cru de la vida en parella.

Finalment, «[una] trilogia de la conducta», del cubà Bernardo Tejeda, completa el cercle expositiu en tractar el cos i la seua bellesa des d’una altra perspectiva figurativa, incorporant tècniques i plantejaments propis de la fotografia i l’art contemporani. Tejeda s’endinsa en l’àmbit de la fotografia amb l’ús de les tecnologies associades a l’edició per explorar noves formes de visualització i aprehensió del cos humà. A través de prop de 40 obres l’autor s’acosta al cos descomponent-lo en fragments en què s’endevinen complicats escorços, plecs, pèls, arrugues o dents a partir de l’ús de les tecnologies d’edició, eina fonamental de la fotografia contemporània.

Altres quatre escenaris

Fora del MuVIM, una quarta exposició, consagrada a l’escenògraf i artista visual italià Giancarlo Cauteruccio, es podrà visitar al Centre del Carme a partir del proper 22 de febrer.

Per la seua banda, la Llibreria Railowsky exhibirà obres de la prestigiosa fotògrafa Maria Antonia García de la Vega, mentre que a la Biblioteca Pública de València es podran veure obres de Joaquín Collado.

Igualment, a la seu de l’Agrupació Fotogràfica Valenciana (AGFOVAL), s’exposarà «Analògics X 2: Gresa & Collado» amb 25 anys d’obra de José Gresa Cebrián, a més del reportatge de Collado Romería de San Sebastián.