El procés de participació pública per a l’elaboració del Pla Director del Corrector del Barranc del Carraixet ha conclòs la seua ronda d’encontres ciutadans al municipi de Bonrepós i Mirambell. En aquesta reunió han participat la vicepresidenta de la Diputació, Maria Josep Amigó, el diputat de Medi Ambient, Josep Bort, i l’alcaldessa de Bonrepós i Mirambell, Rosella Antolí, a més de representants de la Confederació Hidrogràfica del Xúquer i d’altres associacions civils.

La vicepresidenta Amigó ha afirmat que “el barranc del Carraixet ha sigut el gran oblidat durant molt de temps, i des de la Diputació, i en especial des de l’àrea de Medi Ambient, tenim clar que aquest projecte del ‘Corredor Carraixet’ servirà per posar en valor el patrimoni que constitueix el barranc i tot el seu voltant”. Amigó ha subratllat que “el paper de la Diputació és coordinar els ajuntaments pels que circula el barranc per tal de dur a terme un projecte comú, i per suposat, la ciutadania i les associacions civils tenen l’oportunitat d’aportar els seus suggeriments per tal d’aconseguir un projecte de totes i tots”.

El diputat Josep Bort, per la seua banda, ha assenyalat que “la creació d’aquest corredor, amb el barranc del Carraixet com a eixe central, és un projecte encoratjador i necessari, perquè permetrà unir la Serra Calderona amb l’Horta i la mar”. Segons ha indicat el diputat, “el Corredor del Carraixet serà un projecte que farem de manera consensuada amb tots els actors implicats al barranc i al seu voltant, i per això fem aquestes reunions amb associacions i veïns, l’objectiu és que tota la societat civil puga expressar les seues opinions i incorporar-les al Pla Director que elaborem a la Diputació”.

La ronda de tallers de participació amb representants dels consistoris, d’entitats locals vinculades al medi ambient i la mobilitat ha visitat també els municipis de Bétera i Vinalesa els dies 25 i 26 de setembre. En aquestes trobades els assistents han pogut fer les seues aportacions al projecte del ‘Territori Carraixet. De la Calderona al mar’ per tal de completar les proposicions de la Diputació.

A l’encontre de Bonrepós i Mirambell va assistir els col·lectius Acció Ecologista Agró, l’Associació Cultural Macarella, l’Associació artístic-cultural Peloki, l’AAVV Benimaclet-horts urbans, l’Associació Cívica i Cultura Àgora i també algunes veïnes i veïns a títol personal.

El futur ‘Itinerari Carraixet’ és un projecte que afectarà a 35 dels més de 50 kilòmetres del barranc per tal d’unir tres elements mediambientals clau com són la serra Calderona, l’Horta de València i la mar. Aquest corredor transcorrerà per un territori en el que viuen més de 120.000 persones, i constituirà un eix vertebrador del territori i també un espai per a l’esbarjo, l’esport, el turisme i el gaudi de la natura.

La redacció del Pla Director del Carraixet busca també crear un full de ruta per a l’entorn del barranc. Per a aquest projecte és fonamental efectuar un estudi que analitze en profunditat i de manera integral el barranc junt amb les zones limítrofes per tal de definir unes línies d’actuació que preserven el seu paisatge i els recursos ambientals de la zona. El Carraixet transcorre pels termes municipals de Gàtova, Marines, Olocau, Serra, Nàquera, la Pobla de Vallbona, Bétera, Moncada, Alfara del Patriarca, Foios, Vinalesa, València (Benifaraig y Carpesa), Bonrepós i Mirambell, Tavernes Blanques, Almàssera i Alboraia.

A les reunions celebrades a Bétera i Vinalesa han participat col·lectius com l’Associació de Veïns de Bétera, el Col·lectiu Bóbila, l’Associació Cultural Macarella, Olocau Viu, Acció Ecologista Agró, Ateneu Montcada de l’Horta, l’Associació de Veïns de Vinalesa, l’Associació Cultural de Dones i la Mancomunitat del Carraixet.

El Pla Director del Corredor del Barranc del Carraixet

El Pla Director del Corredor del Barranc del Carraixet que elabora la Diputació establirà les bases del futur corredor que connectarà tres elements mediambientals clau per a València com són l’Horta, la costa i el parc natural de la Serra Calderona. Els objectius d’aquest pla són la millora ambiental, paisatgística i funcional del corredor fluvial i dels seus ecosistemes; l’assegurament de la connectivitat ecològica i territorial; la millora de la mobilitat a través de la connexió dels espais d’interès junt amb la integració de la xarxa de camins i rutes preexistents no motoritzades; l’accessibilitat al corredor del Carraixet des dels nuclis urbans i les parades de metro; fomentar l’ús públic dels espais; i donar a conèixer el patrimoni i el paisatge del territori del Carraixet.

La creació d’aquest corredor suposarà la millora de la connectivitat entre les zones de l’interior i la plana costera d’una manera sostenible que, a més, orientarà els possibles desenvolupaments urbanístics cap a les àrees amb menor valor ambiental, cultural i històric. Així, s’aconseguirà millorar la qualitat de vida dels veïns de la zona i també es potenciarà el coneixement del territori.