Explica la llegenda que la imatge de la Mare dels Desemparats va ser concebuda pels àngels. La veritat és que aquesta imatge va ser encarregada pels confrares de La nostra Senyora dels Innocents, Màrtirs i Desemparats al Pare Jofré en el segle XV i que es va allotjar, fins al seu trasllat a la Catedral, en l’ermita del Capitulet, sobre els terrenys de l’antic Hospital General, a escassos metres d’on avui trobem el Museu Valencià de la Il·lustració i la Modernitat.

En el Capitulet va començar la història de la icona de la valenciania, i en el MuVIM pot descobrir-se fins al 24 de març la dimensió social de la patrona, visitant una mostra que inclou tres cicles expositius que ajuden a descobrir i conèixer millor la societat valenciana. Una selecció de peces artístiques i documents històrics que reflecteixen els sis segles de devoció a la ‘Mareta’. Les sales Alfons Roig, Parpalló i Alta del museu de la Diputació acullen aquesta mostra temporal que recorre els esdeveniments més significatius en la història de la patrona i que inclou una programació d’activitats didàctiques paral·leles sense precedents.

En paraules del president de la Diputació, Toni Gaspar, la Mare dels Desemparats “és un símbol de valenciania que està en la ciutat i en els pobles, que traspassa fronteres i uneix a totes les valencianes i valencians des de la diferència”. Gaspar va destacar l’interès d’una mostra que “explica el significat de la mare dels desemparats, dels nàufrags, dels desnonats, dels malalts, de la quotidianitat, del diàleg, del dia a dia, en definitiva de totes i tots”.

Per la seua banda, la vicepresidenta de la corporació provincial, Mª Josep Amigó, va posar en valor “la aconfessionalitat estatal, la rellevància cívica i la significació religiosa” d’un projecte expositiu “desenvolupat des de la més completa llibertat d’actuació pels seus impulsors”, als quals va agrair la seua professionalitat i el treball ben fet, especialment a l’equip del MuVIM.

Gaspar i Amigó van exercir d’amfitrions al costat del director del MuVIM, Rafael Company, en un acte d’inauguració en el qual no van faltar autoritats autonòmiques com el president dels Corts, Enric Morera, i la vicepresidenta del Consell, Mónica Oltra, així com directors generals, diputats i una àmplia representació de la societat civil valenciana.

Una icona cercada

El director del MuVIM va deixar clar que aquesta exposició és “un de les fites de la legislatura”, una “cita històrica” entorn d’una icona “cercada i no oposat que ajuda a comprendre la història d’un poble”. Rafa Company va agrair la col·laboració de l’arquebisbat i la Real Basílica de La nostra Senyora dels Desemparats, i va avançar que es programaran visites conjuntes a la mostra del MuVIM i el Museu Mariano (Muma) de l’Ajuntament de València per a completar aqueix recorregut per la història del símbol dels valencians.

Tampoc va voler perdre’s l’obertura de la mostra el rector de la Basílica dels Desemparats, Jaime Sancho, qui va valorar “l’esforç intel·lectual d’aquesta iniciativa”. Nouvingut de Roma, Sancho va destacar la importància dels santuaris i especialment el de València, amb “quatre portes obertes cada dia per a la curiositat, la devoció o la invocació”. En opinió del rector de la Basílica, la Mare dels Desemparats “no és una sola imatge sinó una realitat espiritual que es reflecteix en multitud d’imatges populars i artístiques”.