El MuVIM (Museu Valencià de la Il·lustració i la Modernitat) ha presentat hui les tres mostres que formen el cicle expositiu temàtic ‘14 d’abril’. La primera d’elles, que s’obrirà al públic aquesta mateixa vesprada, a les 20.00 hores, és ‘Pierre Verger. Un viatge fotogràfic per l’Espanya republicana (1935)’; la segona, que es podrà visitar a partir del diumenge 14 d’abril al Cub del MuVIM, ‘Per les altes bastides de les flors. Moda i República’; i, per últim, l’exposició ‘Dubón. Un artista republicà (1909-1952)’, de la qual es podrà gaudir a partir del dia 17 d’abril.

La presentació del cicle expositiu ha estat a càrrec del diputat de Cultura, Xavier Rius; el director del MuVIM, Rafael Company; el cap d’exposicions del museu, Amador Griñó; els comissaris de les tres exposicions, Hasan López, Néstor Morente i Josevi Plaza; i l’artista i dissenyador valencià Francis Montesinos.

Xavier Rius, diputat de Cultura, ha destacat que aquestes exposicions “tanquen un cicle que es va obrir amb ‘La modernitat republicana a València’ i ho fem amb tres visions diferents d’aquella època”. Rius ha destacat que “mitjançant l’exposició de Pierre Verger aconseguim apropar-nos a una visió fidedigna d’aquella època”, mentre que a través de l’exposició de Dubón “es crea un monogràfic necessari per a conformar una visió de la República que no pot oblidar l’esclat del disseny i la cartelleria”. Per últim, el diputat ha volgut reivindicar “la interpretació de Francis Montesinos de l’alegria i l’alliberació que viuen les dones republicanes i que es manifesta mitjançant el canvi en la seua indumentària”.

El director del MuVIM, Rafael Company, ha remarcat les paraules del diputat, afirmant que “estem cloent un cercle, que es va iniciar en 2016 i que ara tanquem amb una visió polièdrica de l’època republicana”. Company ha volgut reivindicar que des del MuVIM “s’estan fent exposicions que marquen reflexions sobre temes transcendents, temes que interessen a la societat valenciana”.

Per la seua banda, Amador Griñó, cap d’exposicions del MuVIM, ha destacat la diversitat de visions que aporta aquest cicle temàtic, doncs “amb Dubón ens apropem a la visió de la República que tenien els nostres creadors; però també és necessari reflexionar al voltant de com es veia la República des de fora, i això ho aconseguim amb la visió de Pierre Verger; i no podem oblidar la creació contemporània i com la República influeix sobre ella, com podrem observar amb la instal·lació de Francis Montesinos en el Cub del MuVM”.

Hasan López, comissari de l’exposició ‘Pierre Verger. Un viatge fotogràfic per l’Espanya republicana (1935)’, ha destacat que “aquesta exposició busca reconstruir el viatge que va fer a la primavera de 1935, en bicicleta, el fotògraf i antropòleg Pierre Verger, des de Port Bou fins a Cadis, passant a la tornada per Madrid”. López ha incidit en què “el material que s’exposa és majoritàriament inèdit, fotografies que no s’havien exhibit i, inclòs, fotografies que mai havien sigut tirades en paper”, que conformen “una exposició original i necessària que sintetitza l’esperit d’una època convulsa”.

Pel que fa al seu treball, Néstor Morente, comissari de l’exposició ‘Dubón. Un artista republicà (1909-1952)’, ha posat el valor el treball de l’artista valencià i ha afirmat que aquesta exposició “presenta, per primera vegada, l’antologia d’un pintor i dissenyador gràfic valencià que havia passat desapercebut per ser republicà, però l’obra del qual, malgrat tot, és molt coneguda en l’àmbit visual”. Per a Morente, la mostra és “un viatge a la València vista a través dels ulls de Dubón, una València que inaugurà la modernitat creativa i artística de la República”. Morente ha volgut cloure afirmant que “queda molt per fer per la memòria històrica de les víctimes, les vides de les quals, com la de Dubón, van canviar per a sempre en 1939”.

“Per les altes bastides de les flors. Moda i República” és la instal·lació de Francis Montesinos comissariada per Josevi Plaza. Plaza ha volgut posar en valor la figura de Montesinos, “un pioner a l’hora de reivindicar la part artística i cultural de la moda” i ha afirmat que la mostra pretén “mostrar l’alegria que suposava en el món de les dones la República i reivindicar el treball de les dones, que eren qui es manifestaven, feien vaga, defensaven els seus drets i van aconseguir molts canvis socials fonamentals”. Per la seua banda, el dissenyador Francis Montesinos s’ha mostrat feliç del fet que “per fi la moda és cultura i està en un museu com aquest” i ha volgut llançar un missatge a la societat: “No oblidem a les dones republicanes, ni la seua entrega, el seu coratge i la seua dignitat”.

Per finalitzar, el diputat Xavier Rius ha anunciat que “la Fundació Pierre Verger ha cedit l’usdefruit de les fotografies del territori valencià, per a que la mostra, una vegada acabada la seua exhibició al MuVIM, puga recórrer diferents localitats de les comarques valencianes”.