• El Museu de Prehistòria de València, i l’Etno, Museu Valencià d’Etnologia, participen en el projecte que impulsa la Universitat de València
  • Per tercer any augmenten el nombre de peces que atenden una perspectiva de gènere amb relectures del seu significat
  • L’àrea de Cultura de la Diputació de València participa a les ‘Relectures’ amb un punt de vista inclusiu

04/12/2020

Nombroses peces dels museus ubicats a La Beneficència han sigut estudiades i analitzades, des d’una perspectiva de gènere, dins del programa “Relectures” que impulsa la Universitat de València.

Tant el Museu de Prehistòria de València com L’Etno començaren fa tres anys a traslladar altra manera d’interpretar les peces en clau de gènere, per donar-li als visitants de les exposicions altres punts de vista sobre tot allò que forma part del museu, contribuint a més a aconseguir una igualtat real i efectiva entre dones i homes.

“Relectures” és un projecte col·laboratiu on es sumen les propostes de diversos museus valencians.  En el cas dels museus de la Diputació, són espais sensibles que plantegen respostes a les inquietuds i pensaments de la societat actual.

Un treball que passa per una interpretació que tracta els fons de manera inclusiva, atenent al paper de la dona en el passat i el present de la nostra societat.

La transmissió d’informació i pensament entre els museus i la societat es convertix així en un cercle viu que el personal conservador dels museus tracta d’actualitzar de manera constant. Si els objectes demanen una relectura és, d’alguna manera, perquè la societat també està aplicant eixa relectura com a forma d’autoreconeixement.

Així, ja forma part dels dos museus situats al Centre Cultural de La Beneficència l’ideari amb presència de la diversitat de gèneres, igual que de col·lectius socials que lluiten per la inclusió dixant enrere la inèrcia d’etiquetar qualsevol persona o grup diferent dels estereotips socials.

Eixa manera d’entendre els fons museístics i les accions encaixa a la perfecció en el projecte de “Friendly Museums”, museus inclusius de la Diputació de València, que permet atendre les noves sensibilitats de la societat i realitzar a més activitats “a la carta” per a determinats col·lectius que reclamen suport a la seua integració.

Relectures i molt més

Una aixada de ganxo és un instrument del camp que tradicionalment s’associa a l’ús agrícola per part dels homes. Però amb les relectures es fa també un reconeixement al treball de la dona en el camp, de vegades no suficientment visibilitzada.

Altres peces del museu, fins a nou, com una cartilla del Servei Social o el Seat 600 present en l’exposició permanent d’Etnologia també merixen un anàlisi des d’un punt de vista diferent, on la dona no és un subjecte passiu.

L’Etno amplia eixa vessant inclusiva amb altres projectes com “La caixa dels rècords. Memòries d’una vida” que, a través de l’estimulació emocional, pretén moure els records i les experiències viscudes dels visitants i que ara els fan reaccionar davant els objectes, àudios o fons, en general, que formen part del contingut expositiu.

Les peces, repartides per les sales dels dos museus, no es focalitzen exclusivament en la figura de la dona, sinó que exploren igualment les representacions de l’home i la masculinitat.

D’altra banda, el Museu de Prehistòria de València, té elaborades ja dins del projecte “Relectures”, un total de dotze peces que transmeten una visió significativa en relació a les representacions de gènere on també inclouen la presència d’identitats transgènere, tercers gèneres o gèneres alternatius al sistema dual occidental de sexe/gènere.

Entre les peces del Museu de Prehistòria de València analitzades des de esta perspectiva trobem l’agulla d’os de la cova Parpalló,  les peses de teler de La Lloma de Betxí i l’arracada d’or, ametista i dues perles de Valentia, entre altres.

Les relectures també se centren en aspectes com ara la ideologia i els sistemes de gènere, els estereotips i els rols, les relacions entre espais, història i gènere, etc. Les inquietuds socials es retroalimenten amb el tractament i exposició de les peces dels museus i viceversa.

El públic pot consultar i descarregar la informació i el material necessari per a fer els recorreguts proposats en la pestanya del Museu de Prehistòria de València i en la de L’Etno, dins del web www.relecturas.es.