Des del grup Compromís a la Diputació de València, entenem que el Tir i Arrossegament no entraria en la definició de Bé d’Interés Cultural (BIC), com a Bé Immaterial, perquè aquesta pràctica no representa valors col•lectius compartits.

El grup de Compromís en la Diputació de València s’oposa a donar suport per a declarar BIC el Tir i Arrossegament perquè “esta pràctica no representa valors col•lectius compartits, ja que són moltes les persones contràries, a la nostra societat, a esta pràctica, en tant en quant fa patir a l’animal. Patiment que cada vegada és menys acceptat per una societat avançada i cada vegada més sensible amb el benestar dels animals i la resta d’éssers vius, com és la societat valenciana” ha explicat la diputada de Compromís, Glòria Tello.

La moció presentada pel PP en el ple del 26 de maig de 2020 no ha comptat amb el suport del grup Compromís perquè el Tir i Arrossegament no entraria en la definició de Bé d’Interés Cultural (BIC), com a Bé Immaterial, segons la Convenció per a la Salvaguarda del Patrimoni Cultural Immaterial de París (17 d’octubre de 2003) de la UNESCO i ratificada per l’estat espanyol l’any 2006.

Segons aquesta definició, les propostes han d’expressar significats i valors col•lectius compartits, han de tenir un profund arrelament en la comunitat i han de ser portadores de dimensions estètiques, polítiques (creació de cohesió social) i morals (respecte a les normes de l’ordenament jurídic contemporani i al desenvolupament sostenible).

La Convenció de la Unesco sobre el patrimoni immaterial de 2003 manifesta que les festes i tradicions han d’ajustar-se a les pautes de les societats avançades. És ja un fet acceptat el reconeixement dels drets dels animals. En eixe sentit es considera que els animals no deuen ser objecte de maltractament.

A més, ha de considerar-se que una activitat com la del Tir i arrossegament hauria de limitar-se a les poblacions en les quals té una tradició o antiguitat provada i continuada, la qual cosa implicaria un àmbit concret no extensible a l’àmbit de la Comunitat Valenciana.

Per altra banda, les normes reguladores, haurien de garantir de forma clara i com a principi rector que els cavalls no poden ser maltractats de manera que es prolongue el seu dolor o patiment innecessàriament. Resulta manifest el fet que l’animal és sotmés a un dolor innecessari donat el sobreesforç al qual es veu sotmés i donades les abundants lesions que estos cavalls pateixen, especialment als seus músculs i tendons, lesions que fan que, la major part de les vegades, l’animal acabe sent sacrificat.

L’activitat no representa un respecte mutu entre l’home i el cavall i des de Compromís, tampoc considerem que esta pràctica tinga un profund arrelament a la nostra comunitat, pot ser que no es va arrelar fins ben entrats els anys ’30 i a una quantitat molt reduïda de poblacions.

En paraules de la diputada Glòria Tello “com ningú posarà en dubte, no entenem que esta pràctica siga portadora de dimensions polítiques que creen cohesió social. La sensibilitat pel benestar dels animals cada vegada és, afortunadament, major a la nostra societat, i no podem oblidar que actes com el tir i arrossegament, generen un gran rebuig entre les persones sensibles per este benestar dels animals. És per estes raons, que des del Grup Compromís, ens oposem a la proposta de donar suport a la proposta de BIC per al Tir i Arrossegament”.