• El programa, que complix la seua tercera edició, promou activitats de sensibilització i didàctiques basades en la cultura de la pau i la no-violència, finalitat de l’Objectiu de Desenvolupament Sostenible número 16
  • ‘València per la pau’ es desenvoluparà als municipis d’Agullent, Benifaió, Bocairent, Favara, Llutxent, la Llosa de Ranes, Sagunt i Xàtiva

13/07/2022

El programa València per la Pau, impulsat pel Fons Valencià per la Solidaritat i la Diputació de València, desenvoluparà diferents activitats de sensibilització i didàctiques basades en la cultura de pau i la no-violència per a complir amb l’objectiu d’acostar l’ODS número 16 (Pau, justícia i institucions sòlides) a la població de diferents municipis de la província de València.

En concret el projecte, que celebra enguany la seua tercera edició, es desenvoluparà als municipis d’Agullent, Benifaió, Bocairent, Favara, Llutxent, la Llosa de Ranes, Sagunt i Xàtiva; i les accions programades versaran sobre la construcció de societats pacífiques, justes i amb institucions democràtiques que respecten les llibertats i els drets humans.

La presentació ha tingut lloc al Centre Cultural La Beneficència, i ha estat a càrrec de Mentxu Balaguer, diputada de Cooperació Internacional, i Álvaro Escorihuela, president del Fons Valencià per la Solidaritat, amb la presència també de diputats i diputades provincials, i personal polític, tècnic i docent de les localitats on s’executarà esta edició.

Per la seua part, la diputada Mentxu Balaguer ha expressat “la necessitat d’educar a la ciutadania entorn de l’ODS 16, perquè la població actue com a agent en la promoció i consecució de les metes que planteja este objectiu”, incidint també en què “amb esta nova edició del projecte, es consolida l’aposta de la Diputació amb els ODS i la relació de la institució provincial amb el Fons”.

D’altra banda, el president del Fons Valencià per la Solidaritat, Álvaro Escorihuela, ha destacat “la importància d’enfortir les bases de la societat que responen als valors de la pau des de la cooperació i la solidaritat, així com de territorializar els ODS”, valorant el paper del Fons com a “eina vertebradora del municipalisme valencià que vol treballar per un desenvolupament humà basat en la pau i la no-violència”.

Accions dissenyades per a diferents públics

València per la pau compta amb una línia d’actuació dirigida a la població general que consistix en un taller didàctic enfocat als centres educatius, així com una jornada formativa dirigida a persones docents i personal polític de les entitats locals sòcies del Fons.

Pel que fa a les accions municipals, destaca una campanya de sensibilització a través del documental d’investigació Els fils del tauler del Col·lectiu Mirades, el qual parla sobre les causes i conseqüències que generen els conflictes bèl·lics, seguit d’un espai per a la reflexió amb un cinefòrum que comptarà amb la participació de protagonistes del documental i del públic assistent.

Així mateix, l’exposició El fil de la por crearà un espai de divulgació i sensibilització, des d’un punt de vista visual, directe i pedagògic, sobre qué hi ha darrere dels desplaçaments forçats de persones refugiades i les responsabilitats que tenim els països occidentals, especialment la Unió Europea.

Pel que respecta al taller didàctic Esborrem les armes; escrivim la pau que es desenvoluparà als centres educatius, estarà format per dues sessions: la realització del cinefòrum a partir del documental Els fils del tauler i una visita guiada a l’exposició El fil de la por, sota la dinamització del Centre Delàs d’Estudis per la Pau. Este taller té com a finalitat explicar les situacions de violència armada a tot el món i la responsabilitat dels països europeus en l’èxode massiu de persones refugiades que tracten d’arribar a Europa.

Finalment, la jornada formativa que es durà a terme entre el 18 i el 20 d’octubre a Xàtiva, amb la col·laboració del CEFIRE de la ciutat, denominada Ciutadania per la pau. La cultura de pau com element transversal en l’educació, donarà a conéixer a persones docents, personal tècnic i polític dels ajuntaments i mancomunitats membres del Fons, diferents recursos i experiències per a transversalizar la cultura de pau en l’educació.

Trés dècades de col·laboració entre el Fons i la Diputació

La relació de col·laboració entre el Fons Valencià per la Solidaritat i la Diputació de València es remunta als inicis de l’associació municipalista solidària, fa ja 30 anys. Ambdues entitats treballen conjuntament des de llavors cofinançant i executant de manera mútua projectes de cooperació internacional al desenvolupament i l’educació, materialitzant així polítiques per a un progrés humà equitatiu, just i sostenible des del municipalisme valencià i la descentralització.

En la present legislatura, els llaços de cooperació entre la institució provincial i l’entitat supramunicipal per la solidaritat s’han consolidat apostant per l’educació per al desenvolupament i la ciutadania global, així com amb la sensibilització, per a potenciar una societat crítica i compromesa a través de les tres edicions del projecte València per la pau.

A més, es recalca el fort caràcter solidari del municipalisme de la província de València, sent 93 els ajuntaments socis, la qual cosa equival al 35% del total d’ajuntaments de la província. A més, és la que més pes té del total de províncies de la Comunitat Valenciana, acumulant el 74% del total d’ajuntaments socis del Fons.