Ja comencen a albirar-se les primeres avançades de l’exèrcit de titelles que este cap de setmana prendrà la Vall d’Albaida. Vinguts de les tres províncies de la Comunitat Valenciana, de diferents punts d’España i fins i tot de França, titelles de drap, fil d’aram, suro i varetes, de tot tipus de materials reciclats i reutilitzats, avancen en formació. I està previst que del 5 al 8 de novembre prenen possessió de 15 municipis de la comarca.

La XXXI edició de la Mostra Internacional de Titelles a la Vall d’Albaida, que va ser presentada a la Diputació de València la setmana passada amb la presència del president Jorge Rodríguez, converteix aquesta zona, a poc més de 80 kilòmetres de València, en la capital del teatre de titelles este cap de setmana. Una oportunitat per a gaudir, del dijous al diumenge, de 20 representacions de 13 espectacles i diverses activitats paral·leles.

Escenaris de pobles amb una centena d’ habitants i de grans municipis seran la seu d’una de las cites més destacades d’esta disciplina de les arts escèniques a nivell nacional. Agullent, Aielo de Malferit, Albaida, Atzeneta d’Albaida, Benigànim, Benissoda, Bocairent, Fontanars del Alforins, Montitxelvo, L’Olleria, Ontinyent, Otos, El Palomar, La Pobla del Duc i Salem acolliran funcions per a escolars i obertes al públic general d’una selecció del millor teatre amb titelles contemporani.

Cent històries amb la nova generació de titellaires valencians

La MIT aposta per les produccions valencianes, amb cinc propostes per a xiquets entre les que s’hi inclou una nova generació de titellaires amb companyies com ara El Ball de Sant Vito, qui amb  La Terra del Babausrendeix un homenatge a la cultura popular amb rondalles valencianes.

Teatre a mà és un altra de les joves companyies de l’escena autonòmica que oferirà una revisió del conte clàssic El patito feo. I completa este grup Teatre Plegable, qui a La fábrica de les joguines defectuoses parteix d’un altre conte popular, El soldadet de plom, per a recrear l’aventura d’un xicotet joguet que vol fer realitat el seu somni de viatjar.

Les propostes valencianes es completen amb El Circ de la Safor i la seua peça Don Pepino, una curiosa representació del món de l’espectacle on una titella es converteix en titellaire. I la divertidíssima Xup-Xup, de Factoría Los Sánchez & Imaginary Lanscape, una combinació de música de Bach, humor i sorprenents ingredients per a cuinar una original recepta de ‘spaguetti alla napolitana’.

La programació nacional inclou espectacles premiats en destacats certàmens com ara El bosque de Grimm, Premi Max Millor Espectacle Infantil 2014. La companyia La Maquiné (Granada) realitza una revisió contemporània dels contes tradicionals de fades utilitzant la música de Maurice Ravel com a fil conductor per a un treball escènic d’impressionant plasticitat i capacitat evocadora.

Adiós Bienvenida, Espectacle Revelació FETEN 2013, és la tendra història de qui sent tant d’afecte per les persones i les coses que és incapaç d’acomiadar-se. Una proposta de la formació murciana Mimaia plena de sensibilitat i audàcia en la seu posada en escena.

Una altra peça destacada és L’endrapasomnis, Premi de la Crítica Catalana 2014, de les companyies Teatre al Detall & La Tresca i la Verdesca (Barcelona). Una versió de la història creada per Michael Ende sobre la princesa del País de la Bona Son qui, paradoxalment, no pot dormir.

I els saragossans Teatro Arbolé, Premi Nacional d’Arts Escèniques per a la Infància 2009, presenten una versió lliure del clàssic de Robert Louis Stevenson, La Isla del Tesoro, per a la que utilitzen elements trobats a la platja, fustes, deixalles i granadures que ha tornat la mar.

La programació nacional es completa amb El Mêtre, un espectacle dels catalans JAM que barreja humor, les tècniques del Clown i la manipulació d’objectes per a transformar un metre de fuster en centenars d’elements i unes quantes històries. Per últim, els gaditans La Gotera de Lazotea presenten A cuentagotas, un espectacle que porta a les taules dos contes sobre la convivència i el respecte a la natura replets de valors.

La representació internacional la posa la reputada companyia francesa Philippe Genty amb La llamada del mar, una sorprenent i divertida peça basada en L’Odissea que, només amb un recollidor, una granera i una cortina de dutxa és capaç de crear una mar plena d’aventures. I per al públic adult, des de Barcelona arribarà Allegro ma non troppo, una proposta de Zero en Conducta que combina titelles, manipulació d’objectes, dansa i mim per a representar l’amor, un sentiment capaç de tornar-nos cecs o de convertir-nos en invisibles.

A més dels espectacles teatrals, la Mostra Internacional de Titelles a la Vall de Albaida compta amb varies activitats paral·leles. En col·laboració amb el Campus d’Ontinyent de la Universitat de València, realitzarà un encontre entre els dramaturgs valencians Pasqual Alapont, Guadalupe Sáez i Jaume Policarpo. També una classe magistral d’este últim, actor, dramaturg, escenògraf i director. Les dues tractaran d’acostar el món del teatre i la disciplina de les titelles als estudiants.

Finalment, la programació es completa amb una instal·lació interactiva de la companyia asturiana Lîla, Cambiar la cara, en la qual els visitants podran jugar con rostres fets amb materials reutilitzats. I amb un taller a càrrec dels valencians Lluerna Teatre on aprendre a crear i manipular un titella.

Amb protagonisme dels xiquets, però amb una programació que s’obri a una major diversitat de públics, amb activitats per a estudiants i obres per a adults, la MIT celebra una edició que, 30 anys després de la seua creació, enceta un nou camí de la mà del seu nou director artístic, Josep Policarpo. Una oportunitat per a deixar-se conquerir per l’humor, la imaginació, la creativitat i l’originalitat que caracteritzen les propostes d’este festival.

la isla del tesoroendrapasomnis