Dimecres que ve, 10 de febrer, a les 19:30, Rafael Company, director del MuVIM; Josefina Bueno, directora general d’Universitats, Investigació i Ciència de la Generalitat Valenciana, i Rodrigo Madrid, musicòleg, presenten el llibre i CD Ópera al patriarca Sant Joseph. Amb açò es donarà a conèixer la que es considera la primera òpera que es compongué a la Comunitat Valenciana.
La partitura de l’Ópera al patriarca Sant Joseph ha sigut reconstruïda i instrumentada per Rodrigo Madrid. La partitura que ha arribat a les mans de Madrid és una obra composta per José Pradas el 1718. El facsímil original, conservat en l’arxiu de la catedral de València, conté només les parts vocals i el baix, tot i que l’original tenia un acompanyament instrumental les particeŀles del qual s’han perdut. Per aquesta raó, Rodrigo Madrid ha reconstruït i instrumentat la partitura seguint la pràctica utilitzada per Pradas.

L’òpera va representar-se al seu dia, per la qual cosa les parts afegides pel professor Madrid (introducció, intermedis instrumentals i cor final) i la reordenació de recitats i cobles responen a la necessitat que els personatges de la trama puguen entrar i eixir lliurement de l’escena, i així es busca articular un desenvolupament argumental de gran riquesa emotiva. L’obra ha sigut gravada per la Capella Saetabis, dirigida pel mateix Rodrigo Madrid.

El descobriment, la publicació, la difusió i la posada en escena d’aquesta òpera suposa donar a conèixer aquesta petita joia del teatre musical sacre com a una part més de la riquesa cultural valenciana. L’òpera es presentà el mes d’octubre passat a Nova York i després es va representar a Verona, Rio de Janeiro (2016) i Tòquio (2017).

L’acte de presentació comptarà amb un concert, en el qual participaran Antonio Lozano (tenor), Carmen Botella (soprano) i Rodrigo Madrid (clau), que interpretaran algunes àries d’aquesta òpera.