L’associació valenciana sense ànim de lucre Improasistencia celebra enguany el seu desé aniversari amb l’organització d’unes jornades formatives i informatives, que s’han presentat hui en el MuVIM. Aquesta associació porta deu anys atenent a pacients de la unitat d’Oncologia, Cardiologia, Malalties Infecciosos i Mentals Greus de diferents hospitals de la Comunitat Valenciana, ajudant-los a millorar el seu estat d’ànim amb una teràpia basada en la unió de la tècnica teatral d’improvisació i l’assistència mèdica.
La vicepresidenta de la Diputació, Maria Josep Amigó, ha participat en la presentació d’aquestes jornades aquest matí al costat del director del museu, Rafael Company, i el director de l’associació Improasistencia, actor i improvisador Carles Castillo. Maria Josep Amigó ha subratllat que “és d’admirar que aquestes persones dediquen part de la seua vida a estar amb els malalts i els familiars, i que a través de l’humor els ajuden a viure amb la malaltia i no contra ella”. “Improasistencia realitza una tasca innovadora i imprescindible, amb una teràpia en la qual uneixen la tècnica teatral de la improvisació amb l’assistència mèdica dirigida a pacients hospitalitzats i als seus acompanyants, i esperem que aquest sistema es consolide no solament en els hospitals valencians, sinó en tots”, ha afegit la vicepresidenta.

“Des de la Diputació recolzem aquestes jornades que esperem que siguen un èxit i ens comprometem a seguir col·laborant en altres projectes que engegue l’associació Improasistencia perquè, si algun sentit té la Diputació, és, precisament, fer la vida més fàcil i més feliç als ciutadans i ciutadanes i, especialment, als quals passen per moments difícils”, ha assegurat la vicepresidenta.
Per la seua banda, l’actor i fundador de l’associació Improasistencia, Carles Castillo, ha explicat que “hem realitzat més de 20.000 visites en prop de deu hospitals durant deu anys, en les quals hem escoltat i conversat en clau d’humor amb els pacients i els seus familiars per a desvincular-los per un moment de la malaltia”. Castillo ha assenyalat també que “començàrem fa deu anys i ja no ens podem desenganxar. A voltes pensem que els malalts tenen suficients amb els familiars però no és així, ja que necessiten que venja algú de fora de tant en tant”. El director del MuVIM, Rafa Company, ha manifestat que “que hi haja gent que treballa per a uns altres vol dir que no està tot perdut. Els voluntaris d’aquesta associació són un gran exemple de gent compromesa, que amb un gran sentit de l’humor i molt treball fan recuperar l’esperança en l’ésser humà”. Les jornades d’Improasistencia se celebraran en la Llar del Jubilat de Llíria del 28 d’octubre al 4 de novembre. El regidor de Llíria, Ferran Pina, ha indicat que “des de l’ajuntament estem encantats de poder col·laborar en aquest projecte tan pròxim i solidari”. El programa de les jornades inclou una classe d’expressió i improvisació, tallers de teatre, expressió corporal i improvisació, així com xarres ponències i taules redones entorn a la inclusió, la violència de gènere, el rol del cuidador, els avanços i reptes en el càncer de mama i el tractament personalitzat del càncer de pulmó, en les quals intervindran persones expertes en aquestes matèries.

Associació Improasistencia

L’equip d’imporasistentes, com es diuen als voluntaris d’aquesta associació, ajuda a malalts i acompanyants a viure amb la malaltia i no en contra d’ella, amb un alt grau d’èxit a l’hora de millorar l’estat d’ànim i la qualitat de vida dels mateixos. Porten l’humor i el riure a les habitacions dels malalts amb petites improvisacions teatrals per als quals són formados.la visita d’aquests improasistentes es determina sota la supervisió de l’equip mèdic i psicològic de l’hospital en el qual es treballa. Es realitza una visita setmanal de 9 a 13 hores. Aquesta associació ja ha atès a malalts de l’hospital Arnau de Vilanova, La Fe, IVO, Padre Jofré, psiquiàtric de Bétera, Hospital de Manises i de Mislata, on ha realitzat 21.455 visites en total.