El Museu Valencià d’Etnologia, dependent de la Diputació de València, i l’Associació d’Estudis del Cant Valencià organitzen per sisè any consecutiu la ‘Cantà del Carme’, un recorregut per les falles del barri del Carme de València i una genuïna tradició cultural desapareguda fa 40 anys. La comitiva partirà aquest proper diumenge, a partir de les 17:00 hores de la vesprada, des del mateix museu.

Amb la recuperació d’aquesta activitat l’Associació i el centre museístic fomenten la divulgació i conservació d’aquesta tradició oral valenciana, la “Cantà”, i els seus nombrosos valors antropològics, històrics, socials, existencials i artístics. Com cada any, l’acte compta amb la participació de cataors consagrats i nous valors del gènere pertanyents a diferents escoles de la Comunitat.

La recuperació d’aquestes típiques “Cantaes” aborden dos objectius. D’una banda, propiciar un marc públic on les noves generacions de cantadors pugen manifestar la seua expressió musical, amb cantaes en cadascuna de les comissions falleres del barri del Carme. I d’altra banda,  mantenir una vella tradició cultural desenvolupada durant les Falles, en la qual els cantadors d’estil recorrien els casals fallers fent cantaes amb textos relatius a la història de cada falla i als seus representants.

El projecte naix de l’impuls de l’Associació de Cant Valencià, entitat que manté una sostinguda trajectòria en el foment i la divulgació del nostre cant valencià, des de la reflexió de l’etnomusicologia aplicada i els principisque estableixen la UNESCO per a la salvaguarda del patrimoni immaterial de tradició oral, fomentant i promovent activitats que afavoreixen el coneixement especialitzat, la pràctica educativa i la divulgació general del cant valencià.

Amb aquesta activitat el Museu Valencià d’Etnologia s’apropa al món faller. En aquest cas amb una activitat que combina la tradicional Cantà del Carme realitzada per agrupacions de cant valencià i les comissions falleres.

Entre als artistes participants en la present edició cal destacar la presència d’Amparo Peiró de Gandia, Mª del Carmen Barbancho del Puig, Cristian Penalba de Carcaixent, José Ramón Salvi El dengue del Puig. A més dels versadors Jesús Ortega Frechina i  Manuel Marzal.

Així mateix, es comptarà amb la colla de corda integrada per José Navarro (guitarró), Francisco Navarro i Francisco Rives González (guitarres); i la colla de vent del Puig, formada per  Raül Luis (trombó), Albert Raimundo (trompeta) i Rubén Raimundo (clarinet). Els balladors  Carmen Belenguer i Rafael Simarro, del grup de danses La Carraspera, i l’acompanyament de dolçaina i tabal de Dani Esteve i Antoni Villena.

Quant a les comissions falleres participants, hi prendran part totes les Falles del barri del Carme:Mosen Sorell – Corona; Ripalda – Beneficencia – San Ramon; Marques de Caro-Dr. Chiarri; Ripalda – Soguers; Carrer d’alt – Sant Tomas; San Miquel – Vte Iborra; Carrer de Baix – Mesó de Morella; Portal de Valldignç; Plaça de l´Àngel; Serrans – Plaça dels Furs; Blanqueries; Plaça Sta Creu; Plaça de L´Arbre i Na Jordana.