La delegació espanyola del Consejo Internacional de Museos (ICOM-España) organitza, junt amb el Museu Valencià d’Etnologia, el II Encuentro de Museología, que tindrà lloc els dies 25, 26 i 27 d’octubre, al Centre Cultural La Beneficència.

Sota el títol “Los habitants de los museus”, l’encontre abordarà, des de la metàfora de l’habitant, el paper que els diferents col·lectius representen en la gestió dels espais museístics actuals: aquells a qui es dirigeixen les actuacions; els col·lectius sobre els qui es construeixen els discursos museogràfics; o les col·leccions i la seua gestió. Tot un ventall de perspectives que influeixen en el discurs dels museus i que prenem en consideració per a fer d’aquestes institucions uns espais més oberts i participatius.

En aquesta ocasió, l’aliança amb el Museu Valencià d’Etnologia, que depén de l’àrea de Cultura de la Diputació de València, situa el debat proposat en un dels museus on eixes disjuntives es manifesten amb especial intensitat: les relacions entre qui ocupa i utilitza el museu i entre qui s’allotja, aquells dels qui es parla i al voltant dels quals es configura el discurs, en aquest cas els valencians i les valencianes.

El comité espanyol de ICOM desenvolupa amb aquest II Encuentro una línia formativa, iniciada a Madrid en 2015 i pautada per les jornades de Valladolid i Córdoba de 2017, que s’organitza al voltant de dos tipus de formats: els encontres, com el de València, en els quals es tracten temes generals sobre el paper dels museus en la societat i les jornades en les quals s’aborda un tema concret de la gestió museogràfica.

L’encontre està dirigit als membres de l’ICOM i a professionals i estudiants del sector. Durant el període d’inscripció, iniciat a finals del mes de setembre, s’han inscrit més de 170 professionals procedents principalment de la Comunitat Valenciana, Catalunya, Galicia, Castilla-La Mancha i Aragó.

El programa s’ha organitzat en dues jornades. En la primera es realitzaran ponències i conferències relacionades amb els “inquilins del museu”, és a dir, aquells sobre els quals s’organitzen els discursos. El dia finalitzarà amb una taula redona composta per directors i directores de diferents museus de la ciutat de València, en la qual s’abordarà el tema principal de l’encontre: qui habita els museus.

La segona jornada versarà sobre els “invitats al museu”, els diferents col·lectius que configuren el públic dels museus. La sessió finalitzarà amb una taula redona sobre la definició de museu a càrrec de directors i directores d’espais museístics, gestors culturals i professors universitaris.

El Consejo Internacional de Museos (ICOM) és una organització internacional de museus i professionals, dirigida a la conservació, manteniment i comunicació del patrimoni natural i cultural del món, present i futur, tangible i intangible.

Més informació: Museu Valencià d’Etnologia i ICOM.