• El jaciment fou descobert amb l’ampliació de l’autovia el 2004, i ha estat excavat amb les ajudes de la Diputació de València

29/05/2021

El poble de Ròtova, a la Safor, ha acollit hui la visita del diputat de Cultura Xavier Rius, amb motiu de la presentació en societat del jaciment romà de la Sort. El diputat i l’alcalde de Ròtova, Jordi Puig, han estat acompanyats per representants del Museu de Prehistòria de València, adscrit a l’àrea de Cultura de la Diputació, i de la seua directora, María Jesús de Pedro.

La Vil·la Romana de la Sort de Ròtova és un espai d’interpretació arqueològic que permet conèixer sobre el terreny com era un assentament romà rural. El jaciment fou descobert el 2004 amb les obres de l’autovia del Morquí, o CV-60, actualment en reserva. Posteriorment amb les ajudes del Fons financerament sostenibles de la Diputació de València, l’Ajuntament de Ròtova ha pogut excavar i condicionar una part de la superficie arqueològica en una campanya executada el 2019.

L’arqueòleg Emili Moscardó ha tingut l’ocasió de presentar al públic una xerrada on ha incidit en el valor del jaciment i de la seua projecció en el món romà, contextualitzant el seu valor en el conjunt de la comarca.

A l’espai, ara visitable, s’ha tret a la llum la planta d’un edifici que formava part del ‘fundus’ o propietat de la vil·la romana de la Sort. La vil·la està localitzada entre l’antiga via del Camí Reial o Camí Vell de Xàtiva i el riu Vernissa, que unia les ciutats romanes de Saetabis (Xàtiva) i Dianium (Dénia). Esta darrera ciutat, capital del territori on se situa la Sort, exercia de màquina de drenatge del ager o camp. Al camp se situaven les vil·les o explotacions agrícoles que explotaven l’espai rural.

Per al diputat de Cultura, Xavier Rius, “l’atenció als recursos culturals i patrimonials dels pobles menuts és fonamental en la lluita contra el despoblament i en la construcció d’un imaginari col·lectiu i identitari al voltant del nostre patrimoni”.

Per la seua banda, l’alcalde de Ròtova, Jordi Puig, ha manifestat “la necessitat de connectar els recursos patrimonials de la comarca amb altres edificis i poblacions i de construir una xarxa comarcal de patrimoni que revalore espais com el jaciment de la Sort”. També ha manifestat la seua satisfacció per haver recuperat “un espai llargament reclamat per la societat civil».

El jaciment de la Sort disposa encara d’alguns espais per a excavar en futures campanyes.