• La vicepresidenta i responsable de l’àrea de Medi Ambient, Maria Josep Amigó, es reunix amb representants de l’associació de municipis per a la recollida porta a porta per encetar noves línies de col·laboració

11/10/2022

La vicepresidenta de la Diputació i responsable de l’àrea de Medi Ambient, Maria Josep Amigó, s’ha reunit este dimarts amb representants de l’Associació de municipis valencians per a la recollida selectiva porta a porta, concretament amb el seu president Txema Peláez, de la Mancomunitat de la Ribera Alta; David Salán, comissionat tècnic; José Vicente Anaya, alcalde d’Ayora; Sayo Gandia, regidora de Sostenibilitat d’Ontinyent i Ramiro Rivera, alcalde de Titaguas i diputat de Desenvolupament Rural, per tal d’aprofundir en les línies de treball, necessitats i prioritats de l’associació.

Amigó ha informat a l’associació que l’estratègia per a la gestió de residus duta a terme des de la Diputació està basada en la diagnosi, l’acció i l’educació ambiental. En primer lloc, gràcies a les ajudes Reacciona, 127 municipis i nou mancomunitats han pogut redactar, entre 2020 i 2022, els seus Plans Locals de Gestió de Residus, amb una inversió global de 700.000 euros.

Així mateix, en 2021 es van concedir ajudes per a la implantació d’estos Plans en 32 municipis i set mancomunitats, i enguany s’han rebut 63 sol·licituds per a inversions en compostatge i agrocompostatge domèstic i comunitari; recollida porta a porta; aprofitament energètic dels bioresidus i sistemes d’identificació de l’usuari que permeten aplicar polítiques econòmiques i fiscals a la ciutadania. El pressupost total 21-22 és de 2,5 milions d’euros.

La vicepresidenta Amigó també ha citat la importància de l’educació ambiental i de l’acompanyament a la ciutadania, que des de la Diputació s’oferix mitjançant la contractació de les educadores ambientals i la posada en marxa de l’Observatori en Ruta.

Per últim, s’ha informat a l’associació de la preparació de les Jornades Comarcals Porta a Porta, que tindran lloc a finals d’any, per a compartir experiències i projectes, i ser un punt de trobada entorn l’únic model de recollida selectiva que permet assolir amb garanties els objectius fixats per les normatives en matèria de residus, ja que la qualitat i la quantitat de les fraccions recollides és molt superior a la dels contenidors oberts i anònims i per tant, es reduïx el volum de residus que acaben en els abocadors.

El sistema de recollida porta a porta es fonamenta en el fet que la ciutadania i els comerços separen en origen les diverses fraccions dels residus, però en compte de dipositar-les en uns contenidors, que de forma permanent romanen a la via pública, les diverses fraccions són recollides directament en el punt de generació (la porta de l’habitatge o comerç) d’acord amb un calendari preestablert.