La vicepresidenta de la Diputació de València, María Josep Amigó va apadrinar ahir al costat de l’escultor Miquel Navarro l’acte fundacional de la Luna del Tejo que es va constituir ahir en la pedania requenense del Rebollar i que el seu objectiu és promoure el desenvolupament de les zones rurals.
A l’acte van assistir al costat de la vicepresidenta de la Diputació, Miquel Navarro, que ha donat la seua escultura “Lluna Oxidada 1”, l’alcalde de Requena, Mario Sánchez, l’alcaldessa pedánea del Rebollar, Concepción Núñez, la notària Miryam Lacalle, i representants de la resta de fundacions del municipi. Després de l’acte oficial, els assistents van plantar un arbre, un teix commemoratiu de l’esdeveniment, una espècie mil·lenària que la Fundació desitja ajudar a repoblar en la zona. La Fundació La Luna del Tejo naix com una iniciativa social de veïns del Rebollar, amb l’objectiu de promoure el desenvolupament rural, conservar el patrimoni mediambiental i històric i acostar la tecnologia a l’àmbit rural per a fomentar el seu progrés i evitar la despoblació.La vicepresidenta de la Diputació de València, María Josep Amigó, va manifestar que és un projecte “preciós, que naix dels veïns que volen treballar pel medi ambient, l’entorn rural, l’agricultura ecològica i pelr les aldees, perquè siguen aldees globals, em sembla que és una iniciativa preciosa i que la Diputació no pot fer una altra cosa que estar al costat de les aldees i d’aquestes iniciatives, perquè són ells, els veïns, els qui millor que ningú saben les necessitats del seu entorn”.L’alcalde de Requena, Mario Sánchez, es va comprometre davant els patrons de la Fundació i els veïns a “rehabilitar l’antiga escola del llogaret” una obra que serà sufragada amb fons de la Diputació i que, com a seu municipal que és, servirà d’oficines per a l’alcaldia pedánea i per a la Fundació i la resta d’associacions de la localitat.Miquel Navarro ha recordat, emocionat, que descendeix familiarment de la comarca Requena-Utiel de la qual està “enamorat” i en la qual produeix el seu propi vi en una finca agrícola i ha agraït la iniciativa de la nova entitat.El president de la Fundació, Joaquín López, va explicar que la Fundació té tres grans projectes: “Llogarets Globals, per a atraure la tecnologia al món rural, Agricultura Ecològica, per a posar en valor l’agricultura que es fa en la zona de forma tradicional i un projecte Mediambiental de protecció de la muntanya i els caserius” i ha proposat donar el nom de Centre Cultural Escultor Miquel Navarro a l’edifici que es va a restaurar en honor al mecenes de l’entitat. López també ha destacat que la Fundació La Lluna del Teix desenvoluparà iniciatives de la qual puguen beneficiar-se la resta de llogarets de la Comarca Requena-Utiel i àmbits rurals de la Comunitat Valenciana i la resta d’Espanya, donat el caràcter nacional del seu àmbit d’actuació.

La Fundació crearà un Consell Social i Veïnal, del que eixiran els futurs dirigents de l’entitat que es triaran per un sistema democràtic. El patrimoni fundacional ho constitueix l’escultura de Miquel Navarro, inspirada en la lluna que l’autor albira des de la seua finca agrícola situada en les faldilles del Bec del Teix, i que dóna nom a la Fundació. L’obra romandrà físicament en el seu actual entorn. L’artista natural de Mislata, i vinculat a la comarca Requena-Utiel, té obres distribuïdes en els principals museus del món, com els museus Guggenhein de New York i Bilbao, el Reina Sofia de Madrid, la Fundació Lambert de Brussel·les, el Ponpidu de París, el Museu d’Art Contemporani de Veneçuela, el Wurth Kunzelsan d’Alemanya, el museu d’Art Contemporani Sofia Imbert Caracas (Veneçuela) o en el Mie de Japó, entre uns altres. Després de l’acte de donació, la Fundació sol·licitarà la seua inscripció en el Protectorat de Fundacions del Ministeri d’Educació i Cultura. Una vegada admesa, podrà iniciar les seues activitats.